M/S «VIKING XPRS»

Aker Yards, Finland v/Helsinki verftet leverte byggenummer 1358, M/S «VIKING XPRS», til Viking Line, Helsinki 21. april 2008. Nybygget blir beskrevet som Ro-Ro Passenger Ferry og har GT på 35.778, lengde på 187,71 meter og har kostet ca. €130 millioner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Lengde o.a. 186,71 m
Lengde b.p.p.
170,13 m
Bredde mld 27,70 m
Bredde største 28,20 m
Dybde i riss h.dk.
9,50 m
Dybde i riss upper dk.
15,20 m
Draft design
6,55 m
Draft scantling
6,75 m
GT
35.778
Dwt on design draft4.372
Antall dekk
11
Passasjerkap
max 2500
Pass. lugarer
238
IMO nr.
9375654

Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri består av fire Wärtsilä 8L46 dieselmotorer hver med ytelse på 10.000 kW v/600rpm som er koblet til to Kamewa Ulstein CPP propeller via Moventas reduksjonsgear. Farten er oppgitt til ca. 25 knop.
Manøvreringsegenskapene bedres ved hjelp av de tre Kamewa Ulstein sidethrusterne, to forut og en akter, alle på 1500 kW. Siemens har levert motorene til thrusterne. Styremaskineriet er type Tenfjord.
Hjelpemaskineriet er av Wärtsilä fabrikat, og Lindenbereg-Anlagen har levert nødaggregat.
Alfa Laval har stått for separatorer, Projektia har levert kjølemaskineri for proviant og brannpumper er fra Desmi. Aalborg Industries har levert kjelutrustning, og ventilasjonssystemet er fra Novenco. Kongsberg Maritime har levert autmasjonssystemet for maskineriet og integrert automasjonssystem. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannsikkerheten er ivaretatt av Novenco med et CO2-anlegg for maskinrommet og sprinkleranlegg i passasjer- og mannskapsområdene. Detection/alarmanlegget kommer fra Autronica Fire and Security.
Diverse
Fin stabilisers er en leveranse fra B+V, og TTS Ships Equipment har levert ro-ro utstyr. Vinduer og lysventiler er levert av Bohamet med rengjøringssystem fra Skycon Mechanical. RRM ved Rauma Brattvaag har levert dekksmaskineri til nybygget, og ankerutrustning er fra Wortelboer. Dørleveransene kommer fra Saajos (branndører) og IMS (skyvedører). Lastekalkulator er fra Onboard-Napa, og Kone har hatt leveransen av personheiser. Jets har forestått toalettsystemet, og Loipart Ltd. har supplert bysseutstyr.
Hovedtavle er produsert av KMT Group, og Trafotec Oy har levert transformatorer, mens UPS utstyr kommer tra Eaton Powerware. Navigasjonsutstyret er fra SAM og Polartec.
Redningsutstyret ombord innbefatter livbåter m/daviter fra Davit International, Viking redningsflåter og Rymaco redningsvester.