Brunvoll har signert kontrakt med Havyard Ship Technology for levering av azimuth propulsjonsenheter med tilhørende styringssystemer til fem 50 PBE elektriske pendelferger. Foto: Brunvoll

- Kontrakten er strategisk viktig for oss

- Kontrakten befester vår posisjon i et viktig markedssegment, hvor de nye pendelfergene er teknologiledende i det grønne maritime skiftet med lavt energiforbruk og nullutslipp av klimagasser, samt også med avanserte tekniske løsninger på veien mot autonome skip, sier Brunvoll-sjef Odd Tore Finnøy om den nysignerte kontrakten med Havyard Ship Technology.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det frmgår av en pressemelding at Brunvoll har signert kontrakt med Havyard Ship Technology for levering av azimuth propulsjonsenheter med tilhørende styringssystemer til fem 50 PBE elektriske pendelferger, . De moderne pendelfergene er
designet av Havyard Design & Solutions og skal bygges av Havyard Ship Technology i Leirvik. Dette er ferger til Fjord1 hvorav flere inngår i den omtalte Nordmørs-pakken.
Løsninger med optimaliserte framdriftsthrustere
Fjord 1 er det største ferjerederiet i Norge, og er ledende på å ta i bruk innovativ teknologi for å sikre effektive og miljøvennlige løsninger i transportsektoren. Brunvoll har tidligere levert manøvreringsthrustere til rederiet, men det er første gang Brunvoll leverer løsninger med optimaliserte framdriftsthrustere. Leveransene kommer som et resultat av en langsiktig og strategisk satsing på utvikling av dedikerte azimuth propulsjonsenheter. Azimuth propulsjonsenhetene leveres med trekkende CP propell uten dyse og er designet for optimal energieffektivisering og lang levetid. Drivmotorer til thrustere er inkludert i leveransen. Leveransen omfatter også Brunvoll’s egen state of the art automasjonssystem, BruCon, for styring av propulsjonsenhetene. Styresystemet har alt som kreves av et moderne system i vår digitaliserte hverdag
med enkle intuitive løsninger for operasjon, inklusive touch skjermer for visning av driftsparametere og alarmer.
Samferdselsdepartementet viser utviklingsretning for det grønne skiftet i den maritime næringen ved å stille strenge miljøkrav i de de kommende fergeanbudene. Dette er drivende for teknologiutviklingen og sikrer at den norske maritime næringen ligger på verdenstoppen for å ta i bruk nye teknologiske løsninger for energieffektivitet og lave miljøutslipp. Det skal kontraheres mange nye pendelferger de kommende årene i Norge. Det er også ventet at det skal byttes ut mange bilferger internasjonalt.
Administrerende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland, er glad for at det er akkurat norske verft som får muligheten til å levere store leveranser til selskapet og uttaler:
- Vi ser at norske leverandører er i fremste linje når det kommer til innovasjon i forhold til miljø og teknologi, noe som er avgjørende viktig for oss i Fjord1. I denne kontraktsprosessen var det flere norske verft som leverte tilbud og som var med i finalerunden. Vi er svært glade for å se at de norske verftene er blitt konkurransedyktige på pris, kvalitet og leveringstider på fartøyene. Det er alltid gledelig å skrive kontrakter med norske leverandører som leverer godt, og forventningene våre er høye.