"Polar Empress" blir en del av flåten til det nye seismikkselskapet. Foto: GC Rieber Shipping

Høykapasitets seismikkskip til GC Rieber Shipping

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

GC Rieber Shipping ASA i Bergen fikk i dag tirsdag levert sitt mest avanserte seismikk-nybygg MS «Polar Empress» fra Kleven eide Myklebust Verft. Skipet er chartret på en fem års kontrakt til Dolphin Geophysical i Bergen.

– Vi har sett frem til å ta levering av «Polar Empress», som er et av verdens største og mest avanserte seismikkskip. Skipets konstruksjon gjør det spesielt egnet for operasjoner i arktiske strøk, som er et av GC Rieber Shippings strategiske satsings- og kompetanseområder. Med «Polar Empress» styrkes vår posisjon innenfor high-end seismikk, sier adm.dir. Irene Waage Basili i GC Rieber Shipping.

«Polar Empress» er et høykapasitets 3D seismikkskip med isklasse 1A*, bygget til Skipsteknisk ST-324 XT design utviklet til GC Rieber Shippings standard. Skipet er 113 meter langt og 21,5 meter bredt, med kapasitet for 70 personer. Skipet er en videreføring av GC Rieber Shippings foretrukne grunnkonsept, som kjennetegnes av høy slepekraft kombinert med slankt skrog og høy transitthastighet – som i fellesskap gir markedsledende produktivitet og årsproduksjon.

Med en slepekraft på over 260 tonn, kan skipet effektivt taue 22 streamere. Skipets høye transitthastighet på 19 knop muliggjør rask reposisjonering i et tiltagende globalt seismikkmarked. Isklassen innebærer at reposisjonering også kan skje gjennom områder med is, som gir flere alternativer for rask reposisjonering, og utvidet skytesesong i bakenforliggende isfrie områder.

Skipets fremdriftssystem innfrir høye krav til redundans, og med CLEAN DESIGN sertifisering overgår skipet de seneste internasjonale miljøkrav.

GC Rieber Shippings flåte av seismikkskip består foruten «Polar Empress» av «Polar Duke», «Polar Duchess» og «Polar Marquis», som alle er chartret på kontrakter til Dolphin Geophysical.

Kontrakten mellom GC Rieber Shipping og Kleven ble inngått i februar 2013. Rederiets kostnadsramme for det nye skipet er om lag 700 millioner kroner. 70 prosent av kjøpesummen er finansiert gjennom et langsiktig lån trukket opp i DNB, Eksportkreditt Norge og GIEK.

GC Rieber Shipping sin virksomhet innen offshore/shipping omfatter eierskap i spesialskip, og høykvalitets maritim drift- og prosjektutvikling innen segmentene subsea, marin seismikk og is/support. Selskapet har spesialisert kompetanse på operasjoner offshore i værharde omgivelser samt på design, utvikling og maritim drift av offshoreskip.

GC Rieber Shipping opererer for tiden 14 avanserte spesialskip for definerte markeder innen subsea, is/support og marin seismikk, hvorav 12 eies av selskapet.

Konsernet GC Rieber Shipping har hovedkontor og driftsselskap i Bergen, og i tillegg et driftsselskap i Yuzhno-Sakhalinsk (Russland). Selskapet er notert på Oslo Børs.