Gå til innhold
Annonse
Illustrasjon: LMG Marin
Illustrasjon: LMG Marin

Som Skipsrevyen tidligere har skrevet valgte Havforskningsinstituttet å trekke anbudskonkurransen for sitt nye skip. Etter å ha skilt ut designet, gikk den kontrakten til LMG Marin i Bergen. Slik ser de for seg at skipet vil se ut. 

Annonse

- Vi er svært fornøyd med å få Havforskningsinstituttet som kunde – en av de markante rederier i Bergensområdet», uttaler daglig leder i LMG Marin, Torbjørn Bringedal. – Dette har vi jobbet hardt og lenge for å oppnå. Vårt fokus på å forstå kundens behov, skissere et godt tilpasset konsept, og invitere kunde inn i en involverende prosjektgjennomføringsmodell frem til endelig produkt – viser seg som ofte før å være gjensidig beste løsning.

Det nye fartøyet vil bli rundt 35 meter langt, skal være innenfor 500 bruttotonn Illustrasjon: LMG Marin
Det nye fartøyet vil bli rundt 35 meter langt, skal være innenfor 500 bruttotonn Illustrasjon: LMG Marin

Fartøyet kan karakteriseres som en kompakt multifunksjonell forskningsplattform som er godt tilpasset de ulike brukergruppenes behov, det være seg operasjoner som tråling, dykking, ROV operasjoner, laboratoriearbeid, undervannskartlegging m.m. Fartøyet vil bli rundt 35 meter langt, skal være innenfor 500 bruttotonn, fartsområde «Liten Kystfart» og vil ha en underbringelse på 14 personer.

- Vi håper verftsindustrien finner prosjektet interessant når våre tegninger i sin tid skal brukes som basis for å bygge båt, og vi vil legge oss ekstra stramt i selene for å forme et flott fartøy da det høyst sannsynlig vil bli ofte å se i våre lokale farvann, avslutter Bringedal.

Les også:
Annonse