Eli Vassenden og Michael Back, leder for vessel managerne er imponert over arbeidet trainee Ragnhild Høvik har gjort med innkjøpernes dashbord. Foto: Grieg Star

Grieg Star har ansatt første trainee på ni år

Etter ni år uten teknisk trainee har Grieg Star endelig fått Ragnhild Høvik på plass. De neste halvannet til to årene skal hun innom alle avdelingene i rederiet for å finne ut hvor hennes kompetanse passer best inn. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det siste året har Grieg ansatt en håndfull unge medarbeidere. Da Ragnhild Høviks (27) CV havnet på Eli Vassendens skrivebord innså hun at det var på tide å gjenninføre traineeordningen.

– Grieg Star er et mellomstort selskap når det gjelder antall ansatte. Det gjør at det er vanskelig for oss å gi traineer en god oppfølging om de er flere enn én om gangen. Det er ni år siden sist vi tok inn en teknisk trainee. Før det tok vi inn traineer hvert år, sier Eli Vassenden, Chief Officer Shared Services til Skipsrevyen.

Grieg Star var i mange år en del av Rederiforbundets traineeordning, men da tidene ble tøffe måtte kostnader kuttes. Om de går inn i den ordningen igjen i fremtiden gjenstår å se. 

Unge mennesker med bred kompetanse

Kombinasjonen av en bachelor i økonomi og administrasjon fra NHH og en master i maritim teknologi fra NTNU kunne ikke avvises. Til tross for at Grieg Star alltid vil være en maritim bedrift har de behov for unge krefter med brede og varierte kunskaper. 

Vassenden forteller videre at før G2 Ocean ble etablert tok Grieg Star inn både komerisell og teknisk trainee.

– Fremover vil nok det i all hovedsak dreie seg om teknisk bakgrunn, selv om det kan være aktuelt med  for eksempel supply chain og logistikk. Vi kan ikke si med sikkerhet at vi skal ha traineer hvert år, men vi bestreber oss på å ha en god miks av unge og ansatte med erfaring. Skal vi få de unge inn i shipping må vi ansette dem og gi dem spennende oppgaver parallelt med ansvar, utdyper Vassenden. 

Høvik har vært plass som trainee i selskapet siden mai. De første ukene har tilbragt hos innkjøpsavdelingen, har hun jobbet med utviklingen av et dashbord som skal gi innkjøperne bedre oversikt over de daglige gjøremålene. 

De neste 16 – 28 månedene skal hun innom alle avdelinger og få mer spesifikke arbeidsoppgaver, før hun til slutt plasseres der hun passer best.