Fra venstre: Idar Kreutzer, Finans Norge, statssekretær Atle Hammar og Amund Drønen Ringedal fra Rederiforbundet. Foto: Andrea Bærland

Etterlyser CO2-fond

Statssekretær Atle Hamar (V) i klima – og miljødepartementet åpnet den politiske debatten under den årlige toppleder debatten til Grønt Kystfartprogram med å skryte av en omstillingsvillig industri. – Det er vi som tar regninga, parerte fylkesordføreren i Møre og Romsdal. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Da administrerende direktør  i Fjord1 Dagfinn Neteland i sommer ba om strengere krav til regulering, er det det hyggeligste kravet jeg har fått i fleisen. Vi skal få til elektrifisering raskere enn innen 2025, kanskje 2023 mener de. Og det er gjennom krav og reguleringer, ved siden av at man legger på virkemidler i infrastrukturen skyver vi utviklingen fremover, innledet Hamar debatten. 

- Vi ser en revialisering av norske skipsverft og selskap, fordi vi bygger en ny industri som drar det grønne skiftet videre, fortsatte statssekretæren videre. 

Jon Aasen, fylkesordfører i Møre og Romsdal var raskt på ballen, og dreide debatten over mot CO2-fond. – Det er vi som tar regninga, fylkeskommunene, når vi lyser ut fergekontrakter, når vi handler med staten så taper vi på vekta hele tiden. For når vi lyser ut fergekontrakter med batteri, så får ikke vi mer støtte enn om vi hadde utlyst en kontrakt med gammel, god teknologi. NOx-fondet har vært uvurderlig for å få en renere skipsfart, hvorfor i all verden kommer vi ikke med et CO2-fond?

Går seg bort i struktureringen

Både Amund Drønen Ringedal, politisk direktør i Redriforbundet og Idar Kreutzer fra Finans Norge uttrykte seg positivt til en lignende ordning som NOx-fondet. – Arbeidet med et CO2-fond er i ferd med å gå seg bort i samtaler om hvordan det skal struktureres. Få på plass fondet, og så ta samtalen i Stortinget om hvordan det skal struktureres, sa Kreutzer. 

- Hvordan man skal organisere et sånt fond effektivt er absolutt en debatt å ta. I dag går cirka 3 milliarder over statsbudsjettet inn i Enova, et direkte rettet virkemiddel som også denne sektoren har hatt stor glede av i form av tilskudd. Mange av tilskuddene ligger der, det kan tenkes ulike måter å organisere dette på, men jeg tror det er en vilje til å rette flere virkemidler mot transportsektoren, men jeg kan ikke gå lenger enn statsbudsjettet som legges frem 8. oktober med å si så mye mer om det enn jeg sier nå, men det er et spørsmål som er på dagsorden, sa statssekretær Hamar.