Gå til innhold
Annonse
MF
MF "Christian IV" på vei inn i Kristiansand Havn Foto: R.Hunold

Vi har i denne spalten ofte fortalt om dramatiske forlis, eller om skip som har havnet i begivenhetenes sentrum. Men, minner om skip kan være så mangt. For eksempel, en ferietur til Danmark.

Annonse

Fergetrafikk over Skagerrak, fra Kristiansand til Hirtshals har pågått i mange ti-år. Noen av skipene har også opplevd mange dramatiske ting. Ukens skip, har nok opplevd mangt og meget over havstykket den også. Men, heldigvis, kunne ikke MS “Christian IV” dele alt den hadde sett.

Barn av 80-tallet

Skipet ble bygget i 1982 som MS “Olau Britannia” av AG Weser Seebeckswerft i  Bremerhaven, i Tyskland. Det ble da levert til Olau Line Ltd samme år. Skipet ble satt i rute mellom engelske Sheerness og nederlandske Vlissingen sammen med søsterskipet “Olau Hollandia”.

I 1989 ble begge skipene solgt fordi rederiet fikk bygget to nye, og større skip, til denne ruten. “Olau Britannia” ble solgt til Fred. Olsen & Co mens søsterskipet ble solgt til Nordström & Thulin Ab.

Gamle
Gamle "Christian IV" ble hugget i 2010

Ved Blohm & Voss verftet i Hamburg fikk skipet nye farger og ble døpt om til “Bayard”. I juni 1990 ble skipet satt inn i rute mellom Kristiansand og Hirtshals i sommerhalvåret, og Oslo og Hirtshals i vinterhalvåret. Samme året ble skipet solgt til Color Line A/S. Hun fikk da navnet “Christian IV”, på folkemunne kalt “Christian Quart”. Oppkalt etter kongen som grunnla en rekke byer, blant annet Christiania og Christiansand.  

Den andre i rekken

MF “Christan IV” var den andre danskebåten, i samme rute, med samme navn. I 1968 fikk Kristiansand Dampskibsselskap overlevert den første med det navnet. Den ble døpt i Aalborg, og gikk i rute mellom Kristiansand og Danmark helt frem til 1982. Samme år som den nye ble ferdig. Gamle “Christian IV” Ble hugget i 2010 etter blant annet å ha operert som troppetransportskip og hotellskip etter at den ble pensjonert som danskebåt.

Inn i fast rute

I 1994 byttet skipet rute ettersom den nyere og større MS «Color Festival» skulle ta over ruten mellom Oslo og Hirtshals. “Christian IV” gikk da tilbake til ruten Kristiansand – Hirtshals.

I 1999 ble skipet sendt til Fredericiaverftet i Danmark og fikk flere restauranter og større konferanserom. Også i 2015 ble den bygget om, denne gang ved Remontowaverftet i Gdańsk, Polen.

MF “Christian IV” ble den 13. mars 2008 erstattet av den nye og større fergen MS “Superspeed 1”, som tilhører den nye Superspeed-klassen til Color Line. 400 passasjerer var med på den siste seilingen. For de aller fleste, var det ikke den første. Med “Christian IV” var det slutt på “cruisereisene” over Skagerrak, der man hadde muligheten til å ha lugar med dusj. Nå er det effektivitet og hurtighet som gjelder.  

Hun fikk også et kort vikariat på strekningen Larvik - Hirtshals, da “Superspeed 2” ble forsinket.

MF
MF "Christian IV" ved kai i Kristiansand Foto: Tomasz Sienicki

Turbulent tid

Etter at tiden som danskebåt var over, startet en turbulent periode for skipet. Det ble i 2008 solgt til det russiske selskapet Stella Navis Russia. Men, det gikk konkurs kort tid etter.

I 2012 ble skipet registrert med britisk flagg og hjemmehavn London, under navnet "Wind Perfection". Den 8. desember 2015, ble det offisielt bekreftet av nederlandske hotellskipeieren C-bed, at M/F “Wind Perfecion” hadde blitt solgt til Moby S.p.a. Fartøyet hadde blitt erstattet av et nybygg, med navn “Wind Innovation”. Hun forlot Fayard skipsverft i Danmark og ble derfra overlevert til Moby Lines.

Her fikk hun navnet  "Moby Zaza". Hun har fått nye fasiliteter og et Looney Tunes dekorert skrog. “Moby Zaza” har blitt omregistrert til italiensk flagg, av de nye eierne.

 

Det var nok mangt et kjærlighetsforhold som tok til, og tok sin ende, om bord i “Christian IV”. Kanskje er et og annet barn også unnfanget om bord. Hva vet vi? Skipet er uansett taus om hva den har sett.

Kilder: Wikipedia, NRK, Fædrelandsvennen

Hoveddata

Lengde: 153,4 m
Bredde : 24 m
Dypgående: 5,8 m
Toppfart: 22 knop
Hovedmaskin: Fire Pielst 8PC2-5L dieselmotorer
Ytelse: 36 000 bhk
Tonnasje: 15 064 (BT)
Lasteevne: 2 880 dødvekttonn (2009)
Passasjerer: 2 048
Kjøretøy: 530 personbiler