Atle Bergshaven. Foto: Sigbjørn Larsen. I vår magasinutgave for oktober får du lese et utvidet intervju med Grimstadrederen.

Bergshav rigger for oppgang

- Vi ser nye handelsmønstre som vil føre til oppgang i fraktmarkedet for olje, sier skipsreder Atle Bergshaven til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Vi ser at oljeeksporten fra USA øker. I kombinasjon med problemene i Iran og Venezuela vil dette gi bedring i fraktmarkedet for oljetankerne, sier skipsreder Atle Bergshaven.

Det familieeide tankrederiet kjøpte nylig  aframaxen M/T ”Berica” på 119.146 DWT. Med 1,2 milliarder på bok har rederiet muskler til å investere når markedet er på vei opp. Rederiets flåte består i dag av 17 skip.

– Vi er svært konservative og forsiktige i våre disposisjoner sier Atle Bergshaven. – For meg er det mye viktigere å tenke langsiktig. Med alle pengene mine i denne høyst risikoutsatte bransjen investerer vi aldri i nye skip før vi har på plass nye kontrakter. Mens andre rederier har blødd kraftig etter flere år med nedgang i oljemarkedet har Bergshav hele tiden gått med overskudd takket være langsiktige kontrakter med ”fornuftige” rater.

Vedder ikke mot eget selskap

– Flere har spurt meg om hvorfor vi ikke bygger nye skip nå når prisene er så lave, men uten kontrakter blir det som å vedde mot eget selskap. Hvorfor skulle jeg det? Først må vi ha fraktkontraktene på plass, så kan vi investere i nye skip, sier Bergshaven.

– Det er fortsatt alt for mange x-faktorer, sier Bergshaven om hvorfor han nøler med å installere scrubbere. – Hvor effektive er de nye scrubberne? Hvilken teknologi er best? Vil de klare å møte myndighetskravene? Hvis ikke, kan vi risikere en stor investering og likevel bli ilagt gebyr for utslipp. Hvordan blir de nye kravene? Vi ser at noen har fått utsettelse. Det er fortsatt usikkerhet om når de nye reglene vil tre i kraft. Derfor venter vi og ser.