Gå til innhold
Annonse
I Bergen har Beffen vært nesten like vanlig som regn Foto: Presttun Media, Remi Presttun.
I Bergen har Beffen vært nesten like vanlig som regn Foto: Presttun Media, Remi Presttun.

Et av Bergens mest kjente landemerker, «Beffen», står i fare for å forsvinne fra byen. Nødvendige reparasjoner kan knekke firmaet som står bak.

Linda Holmedal vet ikke om hun klarer å redde
Linda Holmedal vet ikke om hun klarer å redde "Beffen" denne gang

- Jeg vet ikke om jeg har økonomisk rygg til å redde dette, forteller Linda Holmedal til Skipsrevyen.

Hun tok over driften av den tradisjonsrike fergen for 12 år siden, med et pågangsmot de fleste bare kan misunne henne.

- Jeg har alltid tenkt positivt og tenkt at ting ordner seg, men nå vet jeg ikke lenger.

Det hele startet med en teknisk feil på den elektriske fergen EF «Beffen» som da måtte ut av drift i november i fjor. Da klarte man å kaste seg rundt, og sette i drift den eldre, dieseldrevne, fergen i stedet. Frem til for kort tid siden gikk det bra, men så fikk også den motorhavari. Hva det vil koste å reparere de to, har Holmedal ikke helt oversikt over.

- Delen til den gamle båten må kanskje spesiallages, og verkstedet vet ikke en gang om de har folk som kan lage den. Jeg har fått stoppet lånet i banken, og fortalt på Facebook at vi har minimum 14 dager driftsstans. Men om vi kommer tilbake etter de to ukene, kommer helt an på, forteller Holmedal.

I Norge er EF «Beffen» det første, og hittil det eneste, nullutslippsfartøy som er sertifisert som passasjerskip.

Ikke lønnsomt

Driften av fergen har på ingen måte vært noe lukrativt prosjekt for 37 åringen. Uten noen form for offentlig støtte har hun drevet passasjerbåten som krysser vågen.

- Jeg fikk tilbake på skatten i sommer. Etter det har jeg ikke tatt ut noe lønn, forteller hun. Da var det litt fortvilende å høre passasjerer som klagde over at vi økte billettprisene for en stund siden.

Nå vurderer Holmedal å selge firmaet, eller båtene, og melde oppbud.

- Det er vanskelig å fortelle eventuelle investorer om kostnadene som ligger der, for jeg har rett og slett ikke denne oversikten. Jeg er bare veldig, veldig, fortvilet nå. Bunnen er nådd sier hun.

Hun trekker frem sponsorene som har hjulpet til med å få ting til å gå rundt, og ikke minst samboeren.   

- Hadde det ikke vært for han,så hadde nok firmaet blitt lagt ned i november i fjor, avslutter Holmedal.

Historisk

I 1894 tok bergenseren J.C. Troye initiativ til å starte selskapet, og første ferge var i drift 1. august samme år.

I 1896 var det drift av flere ferger på Vågen, mellom Dreggen og Murallmenningen og mellom Bradbenken og Holbergsallmenningen.

1. juni 2015 ble EF «Beffen» satt i rute der hvor MF «Beffen» gikk.

Annonse