Ship of The Year 2022 - 4 dager igjen

MF «Ampere» seiler fortsatt mellom Lavik og Oppedal på E39
MF «Ampere» seiler fortsatt mellom Lavik og Oppedal på E39

Hun startet en revolusjon

I dag seiler det rundt 70 helelektriske ferjer langs norskekysten. For bare syv år siden var det ingen. Ikke før MF «Ampere» startet sine seilinger på Sognefjorden.

Publisert

Ship of The Year prisen ble delt ut til Fjellstrand og Norled allerede i 2014, før ferjen var klar for å starte sine seilinger. Det var til og med før fartøyet hadde fått et navn. Derfor står det bare ZeroCat 120 på plaketten som ble utdelt under SMM i Hamburg i september.

Statsråd Monica Mæland var stolt gudmor for batterifergen «Ampere» i 2014
Statsråd Monica Mæland var stolt gudmor for batterifergen «Ampere» i 2014

Ferjen ble døpt den 23. Oktober av Næringsminister Monica Mæland. Prisen for fartøyet var omkring 200 millioner kroner, inkludert ladeanlegg på landsiden.

Skroget er bygget ved Aluship Technology i Gdansk, Polen.

Skipsbygningskontrakten for den batteridrevne fergen kom i stand som et resultat av at Norled vant anbudet for 10 års fergedrift på E39 mellom Lavik og Oppedal fra 1. januar 2015. En ferjestrekning som benyttes av cirka en million biler i året.

Siden ferjen ikke hadde fått et navn da prisen ble delt ut, står det ZeroCat 120 på plaketten
Siden ferjen ikke hadde fått et navn da prisen ble delt ut, står det ZeroCat 120 på plaketten

Batteriteknologien og de elektriske systemene er levert av Siemens. Kraftbehovet var større enn det som strømnettet i Lavik og Oppedal kunne levere, og løsningen ble derfor å installere batteri “buffers” begge steder. For én kryssing er batteribehovet bare 150-200 kWh. Sammenlignet med konvensjonelle ferjer regnes besparelsen å bli cirka èn million liter drivstoff per år som forhindrer utslipp av 570 tonn CO2. Fergen slipper ikke ut drivhusgasser, CO2, metan eller NOx.

Disse momentene var avgjørende for juryen som valgte «Ampere» til Ship of the Year 2014.

14 ganger rundt ekvator

MF «Ampere» er 80 meter lang, 20,8 meter bred og har en kapasitet på opptil 120 biler og 350 passasjerer om bord.

Ferjen har seilt på strekningen Lavik - Oppedal siden oppstarten i 2015, og i 2018 var seilingsdistansen tilsvarende seks ganger rundt ekvator. Skal vi bruke det regnestykket vil det si at ferjen har seilt nærmere 14 ganger rundt ekvator i 2022. Men ta det med en liten klype salt.

Det har vært noen utfordringer med «Ampere» i de årene den har seilt på Sognefjorden. Skjønt, det har som regel dreid seg om ladeproblemer, og ikke problemer med selve fartøyet.

Uansett kan man i dag nyte en kopp kaffe, og en svele, mens man seiler tilnærmet lydløst over fjorden.

Og i salongen henger beviset på at hun vant Ship of The Year 2014, den dag i dag.