Thomas Høven, leder av IEC Technical Committee. Foto: NEK

Norge i førersetet for for landstrøm til skip

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skip som ligger til kai er en av de store synderne relatert til lokale utslipp, både for klima- og helsefarlige avgasser. Ved å koble seg til strømforsyning på land kan de lokale utslippene i stor grad reduseres, skriver Norsk Elektroteknisk Komite (NEK) i en melding.

Tilkobling til strømforsyning på land for skip kan dramatisk redusere de lokale utslippene av CO2 og NOX, som kraftig påvirker helse og miljø. Norsk Elektroteknisk Komite (NEK) er Norges representant i arbeidet med å utvikle elektrostandarder. En del av dette arbeidet innebærer å gjøre det enkelt for global skipsfart å forholde seg til internasjonale krav for landstrømsintallasjoner. Norges sterke posisjon blir nå befestet ved at norske Thomas Høven er valgt av IEC til å lede det viktige arbeidet med å utvikle standarder som ivaretar behovene til internasjonal skipsfart. Thomas har som medlem i NEKs komite for skip og offshoreinnretninger og ansatt i Siemens, lang erfaring innenfor skipsfart og elektroteknikk.

Turen har kommet til skipsfart

«I dag har elbil blitt nærmest allemannseie og nå har turen kommet til skipsfart» forteller Thomas Høven. «Dersom den internasjonale skipsflåten skal ta i bruk landstrøm må vi lage løsninger som gir rederiene forutsigbarhet og trygghet. Teknologien de velger må være tilgjengelig, uavhengig av hvilken havn de besøker.»

Arbeidet med landstrøm vil ikke begrense seg til løsninger for skip som ligger til kai. Med en forventet økt elektrifisering av ferger og fiskeflåte vil det også bli tatt hensyn til at mange skip har korte opphold i kai og at det vil bli behov for batterilading. Batteriteknologien er i stadig utvikling og elektrisitet egner seg for stadig nye bruksområder.

«Vi har nå muligheten til å påvirke framtiden» fortsetter Høven. «Det som ikke var mulig for 5 år siden er enkelt i dag og denne utviklingen vil bare fortsette.»

En stadig større andel av energibehovet ombord på et skip vil kunne dekkes av elektrisitet og bidra til et bedre arbeidsmiljø og mindre forurensning. For å få til dette er man avhengig av standardiserte tekniske løsninger.

Fakta om NEK:

Norsk Elektroteknisk Komite (NEK) har siden etableringen i 1912 forsynt det norske markedet med nasjonale, europeiske og internasjonale elektrotekniske standarder i takt med teknologisk og markedsmessig utvikling.

NEK er en selvstendig og nøytral organisasjon, og er det norske medlemsorgan i International Electrotechnical Commission (IEC) og European Committee for Electrotechnical Standardization (CENELEC).

NEK har 12 ansatte og nærmere 600 komitemedlemmer fra norsk næringsliv, akademia og forvaltning.