
M/S «DONNELLY TIDE»
Amerikanske Tidewater Inc., New Orleans overtok supplyskipet M/S «Donnelly Tide» fra Søviknes Verft AS 4. november som verftets byggenummer 142. Registrert eier er Zapata Gulf Marine International Ltd. Fartøyet er av typen AH-03.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/S «Donnelly Tide» skal arbeide utenfor Angola i Vest-Afrika etter overleveringen til rederiet. Fartøyet har dekkslast areal på 450 m2 med lastekapasitet 900 tonn og har følgende hoveddata:
Tankkapasiteter: 760 m3 brennolje, 420 m3 ferskvann og 556 m3 vannballast.
Maskineri
Fremdriften besørges av to MaK 9M25 hovedmotorer hver med ytelse 2970 kW v/750 o/min. Motorene er koblet til Kamewa Ulstein propellanlegg med diameter 3300 mm via reduksjonsgear av samme fabrikat. Akselgeneratoren er merke Stamford. Max. speed er 15,1 knop og cruising speed ca. 13 knop. Bollard pull er oppgitt til 101 tonn.
Styremaskinen er en Tenfjord, og fartøyet har en Kamewa Ulstein TT1650 DPN sidepropeller.
Strømforsyningen besørges av to Nogva Scania hjelpemotorer type DI1245, hver på 275 kW, som driver to Stamford generatorer.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum og separatorene fra Alfa Laval og Heli-Sep. Sperre har kompressorleveransen, og Pegasus International har levert proviant kjøle-/fryseanlegget og ventilasjonsanlegget. Unitor har levert CO2 brannslukkingsanlegg for brannsikring i maskinrommet.
Dekk
Cement tankene er en Rolls-Royce Marine leveranse, og nybygget er utstyrt med Fi-Fi system fra Kværner. Rauma Brattvaag har stått for leveringen av dekksmaskineriet, og kraner er fra Hydramarine AS. Av andre vinsjer er det blant annet montert en ankerhåndteringsvinsj på 225 tonn, og ankerutrustning er levert av Fossen Shipping. Haikjeft og tauepinner er levert av Karmøy Winch, og vinduer og lysventiler er fra Trinoxx, mens vindusviskere er merke Wynn. De vanntette skyvedørene er fra IMS, og andre utvendige dører fra Trinoxx.
Blant redningsutstyret finnes en MOB-båt fra Norsafe m/davit fra Hydramarine, samt redningsflåter fra Viking. Annet rednings-, sikkerhets- og nødutstyr er levert av Erling Haug AS. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling.
Innredning
«Donnelly Tide» er bygget med innredning i 24 lugarer pluss hospital. Innredningsarbeidene er utført av R&M Industrier der Norac paneler er benyttet på innvendige skott. R&M Industrier har også levert møbler til fartøyet. Jets er leverandør av vakuumtoalett-systemet, Hamworthy har supplert avfallsbehandlingsanlegg og Mare Safety har levert bysseutstyr med blant annet Beha komfyr.
De elektriske installasjonene er utført av Haram Elektro AS, som også har levert bro- og maskinromspulter og hovedtavle, samt vært el.teknisk konsulent. Styrehusstoler er fra Maritime Montering.
O. Øverland har levert og montert elektronisk utstyr ombord der følgende inngår: Furuno FR-2137 radar, FR-2117 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Anschütz Std. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno FA-100 AIS, Furuno FS-1570 MF/HF GMDSS radio, tre Tron 20 VHF, to Furuno FM-8500 VHF, FM-2721 VHF, Tron 40S nødpeilesender, to SART radar transpondere, Furuno NX-500 navtex, Furuno Felcom 15 Satcom, fire Motorola UHF og Comrod antenner.
*
Søviknes Verft AS bygger nå et kystvaktfartøy for Remøy Shipping AS med typebetegnelsen UT 512 som har 10-års kontrakt med Forsvarets Logistikkorganisasjon/Investering (FLO/I). Fartøyet skal leveres i januar. Verftet har også i ordre to MT 6000 supply skip for DOF ASA. Disse skal leveres i juni 2005 og januar 2006.