
Internasjonalt gjennombrudd for bedre skipsopphugging
FNs sjøfartsorganisasjon, IMO, har vedtatt nye og miljøvennlige regler for opphugging av skip. Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim og nærings- og handelsminister Sylvia Brustad sier vedtaket er et gjennombrudd for å hindre de store miljøproblemene ved skipsopphugging.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Konvensjonen ble fastsatt i Hong Kong i dag, og stiller krav til miljø, sikkerhet og arbeidsmiljø. Det var Norge som fikk saken på dagsorden internasjonalt, og det er også Norge som har utarbeidet det meste av konvensjonen.
Konvensjonen inneholder krav til skipet gjennom hele livssyklusen, og setter krav til at skipet skal klargjøres til opphugging. Med skipet skal det følge en fullstendig innholdsliste av miljøfarlige stoffer. Opphuggingsstedene må være autorisert til å kunne hugge opp skipet på en miljøforsvarlig måte, og skal kunne håndtere alle stoffer som skipet inneholder. Arbeidstakere må ha opplæring og beskyttelsesutsyr..
Rundt 95 prosent av skipsopphuggingen skjer i India, Kina, Bangladesh og Pakistan. Spesielt Bangladesh har store utfordringer for å tilfredsstille konvensjonens krav. Opphuggingslandene er imidlertid svært motiverte for å tilfredsstille konvensjonens krav.
- Skipsopphugging har mange steder skjedd på en måte som har vært svært miljøskadelig og helsefarlig for arbeiderne. Med den nye konvensjonen får vi et omfattende regelverk som vil sette en helt ny standard for denne industrien, sier Erik Solheim.
- Jeg er svært glad for at vi fikk gjennomslag for en konvensjon i IMO. Dette er den beste løsningen for et effektivt internasjonalt regelverk og dette er viktig for å fremme kvalitetsskipsfart, sier nærings og handelsminister Sylvia Brustad.