Først ut med grønn korridor mellom Brasil og Europa
Med sertifisert bærekraftig biodrivstoff markerer Odfjell en ny milepæl for dekarbonisering og viser at lavutslippsløsninger er tilgjengelige allerede i dag.
Odfjells kjemikalietankere seiler nå den 5 000 nautiske mil lange ruten mellom Brasil og Europa med betydelig lavere utslipp. Den grønne korridoren vil omfatte 12 til 15 seilinger årlig, hver med en varighet på rundt 40 dage, skriver selskapet i en pressemelding.
Odfjell har inngått leveringsavtale for B24 bærekraftig biodrivstoff i Rio Grande, og samarbeider med Antwerpen, Rotterdam og Rio Grande havn for å videreutvikle korridorens effektivitet.
– Vi gjør dette for å vise at sertifisert drivstoff, teknologi og infrastruktur allerede er tilgjengelig, sier konsernsjef Harald Fotland i pressemeldingen.
– Bærekraftig biodrivstoff er et reelt og tilgjengelig alternativ for deep-sea skipsfart.
Fotland understreker at dette er et langsiktig prosjekt.
– Med denne korridoren integrerer vi grønnere drivstoff som en ny pilar i vår dekarboniseringsstrategi. Vi aktiverer hele verdikjeden for å redusere utslipp, og er glad for at sentrale aktører blir med oss i dette banebrytende arbeidet.
Skalerbar infrastruktur
Odfjell har tatt initiativet på egen hånd, finansierer prosjektet selv og går videre uten subsidier.
– Ved å dekke merkostnadene selv, fjerner vi det økonomiske hinderet og går direkte til implementering. Korridoren er kanskje ikke perfekt ennå, men den er et solid utgangspunkt. Suksessen avhenger av samarbeid på tvers av verdikjeden, og vi vil videreutvikle den sammen med relevante parter, sier Fotland.
Dette inkluderer samarbeid med havner for å øke effektiviteten, med kunder for best mulig kapasitetsutnyttelse, og med drivstoffleverandører for å øke tilgangen på grønt drivstoff.
I Brasil er tilgjengelig kvalitet per i dag sertifisert B24 – en blanding av 24 prosent fornybar biodiesel fra avfall og 76 prosent VLSFO. Innføringen av biodrivstoff markerer et nytt steg i Odfjells langvarige arbeid med å redusere utslipp.
– Håper å inspirere
Gjennom en bred satsing på tekniske og operasjonelle tiltak, har selskapet allerede forbedret karbonintensiteten for flåten med over 54 prosent sammenliknet med 2008-nivået.
Initiativet er i tråd med IMOs 2030-mål og EUs Fit for 55-ambisjoner, og bygger videre på 2024-avtalen (MoU) mellom Norge og Brasil om å etablere en grønn, transatlantisk skipsfartskorridor.
– Vi håper å inspirere til handling og ønsker samarbeid med myndigheter, havner, produsenter, andre rederier og kunder velkommen, slik at vi sammen kan akselerere overgangen til lavutslipps maritim transport, sier Fotland.