Illustrasjonfoto

Finanskrisen rammer hardt og direkte

- De maritime næringene rammes hardt og direkte av finanskrisen. Vi risikerer en todeling av norsk næringsliv mellom de som opererer nasjonalt og vårt internasjonale næringsliv. Det er behov for ytterligere tiltak for å trygge verdiskaping og sysselsetting langs hele norskekysten, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Rederiforbundet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I 2009 er det bare inngått en håndfull nye kontrakter for bygging av fartøy ved norske verft. Fra før ligger rundt 100 offshorefartøy i bestilling ved de norske verftene til en verdi av 54 mrd. kroner. Godt over halvparten av ordreboken ved norske verft innen offshore er uten finansiering. - Vi står nå overfor store utfordringer med hensyn til å opprettholde aktivitet og arbeidsplasser i de maritime næringer, sier Sturla Henriksen.
I dagens meget krevende situasjon er vi fornøyd med at regjeringen viderefører rammene for GIEK og Eksportfinans, men vi er samtidig helt avhengig av at de kommersielle bankene fungerer. - Flere rederier merker pågang fra kommersielle banker med ønske om at Eksportfinans går inn i nybyggprosjekter som tidligere var fullt ut finansiert i det private markedet. Situasjonen krever at myndighetene følger situasjonen nøye og åpner for større fleksibilitet i anvendelsen av Eksportfinans midler i tiden som kommer, sier Sturla Henriksen.
På toppen av en ytterst krevende situasjon som følge av finanskrisen kommer regjeringens inndragning av egenkapital i rederiene. Tilbakebeskatningen setter norske rederier i en vesentlig mer utsatt og sårbar posisjon enn konkurrentene. I dagens situasjon er likviditet kritisk avgjørende for næringens mulighet til å overleve i tiden fremover. Rederiforbundet foreslår derfor at tidspunktet for innbetaling av tilbakebeskatningen forskyves. Dette vil være en utsettelse som ikke reduserer det totale beløpet til innbetaling, men vil være en tidsmessig justering som reduserer den ekstraordinære likviditetsbelastningen for norske rederier i en svært kritisk periode, sier Sturla Henriksen.