Bastø Fosens nybygg med kurs mot Norge

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bastø Fosens nybygg Bastø VI vekker oppsikt i Spania på ferden fra verftet i Tyrkia til sitt nye hjem på strekningen Horten-Moss.

"Selv om den ikke er det, har Bastø VI nesten superyachtutseende og enorme særegenheter," skriver spanske Teleprensa i følge næringslivsnettstedet Vestviken24 som først omtalte saken.

Skjermdump: Marine Traffic

Fergen, hvis utseende har vekket stor oppmerksomhet blant spanjolene, er av Førde-firmaet Multi Martimes MM139FD-design.

Fredag ettermiddag er fergen utenfor kysten av Nederland.

Norges største fergekontrakt

Cemre-verftet i Tyrkia har stått for byggingen av Bastø VI og to søsterskip som skal i trafikk på strekningen Horten-Moss fra 2017. Se video fra sjøsettingen på Cemre Shipyard i 24. mai øverst i saken.

Fergene har en kapasitet på 200 PBE, 600 passasjerer 24-30 vogntog, avhengig av størrelse. Kapasiteten på sambandet økes med 25-30 prosent, mens NOx- utslippet til de tre nye fergene reduseres med 80 prosent sammenlignet med tilsvarende ferger, med et fremdriftssystem basert på energieffektive dieselmotorer.

Fartøyene ble kontrahert i forbindelse med at Bastø Fosen fikk fornyet konsesjon på strekningen til 2026. Da kontrakten mellom Bastø Fosen og Statens Vegvesen ble undertegnet i desember 2014 var kontrakten på 4,5 milliard for Norges største fergekontrakt å regne.