24.02.2014 Salg.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Salg. Tank.
VLCC. Younara Glory 320.051 dwt bygget 2004 Daewoo er solgt til Sinokor for $46 mill. SS/DD er due 11/2014. God pris.
Suezmax. Elisewin ca. 150,000 dwt bygget 2002 ved NKK er omsatt for $24 mill. til Ridgebury. Også det en god pris.
Aframax.
Montigny 115.400 dwt bygget 2003 Sanoyas er solgt med forbehold for $22 mill. til Atlas Maritime. Også her stigende pris.
Phoenix Ambition 107.506 dwt bygget 2009 Tsuneishi Zosen er solgt for $36,75 mill. til Tanker Investments Ltd (Teekay). (En rapport sier at prisen er $35,8m). Japansk bygget gir høy pris sammenlingnet med Kina − ref salget nylig av STI Spirit 113.091 dwt bygget 2008 til $31 mill.
Thenamaris er kjøper av Garden City River 106.468 dwt bygget 2005 Universal, Japan til pris $25,2 mill. Prisen er på linje med ovennevnte Montigny.
En eldre LR2 type, Maersk Prime 109.600 dwt, er også solgt. Skipet er bygget ved Dalian New Yard i 1999 og gikk for 12,4 mill. visstnok ”on subjects” til indonesisk kjøper.
Panamax skipene Pacific Harmony 69.999 dw og Pacific Bravery 68.967 dwt, begge bygget 1999 ved Namura hhv. Koyo er solgt for $8,1 hhv. $8,8 mill., førstnevnte til Midt-Østen kjøper.
MR type. Belaia 48.012 dwt bygget 2007 Iwagi Zosen er solgt for ca. $21 mill. til Thenamaris.
Hippo 46.092 dwt bygget 1997 Stocz. Szczecin, dobbelt skrog er omsatt for $6,7 mill.
IMO II skipet Eastern Knight 8.924 dwt bygget 2003 Shin Kurushima oppnådde $9 mill. fra asiatisk kjøper.
Bulk carriers.
Panamax. Top Courage og Pos Dignity begge ca. 76.801 dwt bygget 2004 Sasebo er solgt til greske Modion Maritime for litt under $21 mill. hver. Prisen er der den burde være på dagens marked.
Prisen for Top Eternity 76.295 dwt bygget 2005 Tsuneishi blir rapport som både $23 og $21,6 mill. Kjøper er greske Anbros. Basis $22,5 mill. er prisen på linje de to forannevnte.
Supramax. Jin Hui har solgt to skip: Jin Ze 57.982 dwt er bygget i 2012 og Jin Yang 57.982 dwt i 2010, begge bygget ved Tsuneishi Cebu (Filippinene). Skipene har 4x30 t. kraner, og prisen er $29 hhv. $27 mill. og nevnes også som $56 mill. en bloc. Kjøper er norsk, og JJ Ugland blir nevnt i en rapport.
Aquarosa ca. 57.000 dwt bygget 2010 Yangzhou Guoyu, 4x36 t. kraner er solgt for ca. $21 mill. til gresk kjøper. Med andre ord stor rabatt for “built in China”.
Flere Kina-bygde skip er solgt i en bloc handel: alle ca. 56.700 dwt og bygget ved Jinling, Kina, 3 i 2012 og 1 i 2011. Skipsprisen er $30,5 mill. og er da faktisk på høyde med Tsuneishi Cebu skipene ovenfor. Navnene er Kavo Platanos, Unicorn, Transtime og Cheshire
Brand new: Orient Iris 54.958 dwt bygget 2014 Kawasaki, 4x30 t. kraner er solgt for $31 mill. som er rimelig for japansk bygget. Why?
$21,5 mill. for Tropical Queen 52.498 dwt bygget 2005 Tsuneishi Cebu til gresk kjøper er da langt bedre sammenligningsvis.
JJ Ugland selger: Livanita 45.426 dwt bygget 1997 Hashihama Zosen, 5x25 t. kraner $12,3 mill. til gresk kjøper i det som sies å være et off-market salg.
Hjelpemaskineri med 3 gensets en fordel prismessig: Det gjelder for Pacific Elfin 35.062 dwt bygget 2001 Minami Nippon, 4x30 t. kraner som gikk for $14,1 mill. til Hellas.
Containers.
OOCL Shenzhen og søsterskipet OOCL Long Beach, begge 99.518 dwt 8063 teu bygget 2003 Samsung H.I. er solgt for $53 mill. hver til MC Seamax inkl. 3 års time charter til $26.000 per dag.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).