15.06.2015 Bulk carriers.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Netto flåtevekst er stadig lavere for bulkers, 2,9% siste 12 måneder til slutten av mai. På topp var den årlig økningen på 17% i januar 2011, og for ett år siden var den 5,8%.

Capesize.

Etter gjennomsnittsinntjening på bare $5.600 per dag for mai, har juni startet på omtrent samme vis, og nivået ligger nå på ca. $5.400.

Panamax.

Her har det vært oppgang de to siste ukene til vel $5.700 per dag, og plutselig ble det faktisk rapportert noen periode forretninger, men ratene er ikke noe å skryte av.

Calipso 73.691 dwt bygget 2005 ble sluttet for 10-14 måneder til $6.000 per dag levering vestkysten India med China Shipping som befrakter.

Navios Alegria 76.466 dwt bygget 2004 ble tatt for 11-14 måneder til $7.000 per dag levering Kina.

En forretning ble konkludert for ett år med rate bundet til BPI +20% med minimum på $6.000 per dag. Den gjelder skipet Navios Southern Star og Sinochart som befrakter.

Supramax.

Markedet har sakte forbedret seg til $7.100 per dag.

Periode. Ultramax typen Hako bygget 2014 63.500 dwt ble sluttet for ett år til rate bundet til Baltic indeksen +13% med prompt levering Singapore og Ultrabulk som befrakter.

Short-sea.

Markedet har fortsatt nedturen til nå ca. $22 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, − og ca. 16,50 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.

zachs@skipsrevyen.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).