15.06.2015 Bulk carriers.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Netto flåtevekst er stadig lavere for bulkers, 2,9% siste 12 måneder til slutten av mai. På topp var den årlig økningen på 17% i januar 2011, og for ett år siden var den 5,8%.
Capesize.
Etter gjennomsnittsinntjening på bare $5.600 per dag for mai, har juni startet på omtrent samme vis, og nivået ligger nå på ca. $5.400.
Panamax.
Her har det vært oppgang de to siste ukene til vel $5.700 per dag, og plutselig ble det faktisk rapportert noen periode forretninger, men ratene er ikke noe å skryte av.
Calipso 73.691 dwt bygget 2005 ble sluttet for 10-14 måneder til $6.000 per dag levering vestkysten India med China Shipping som befrakter.
Navios Alegria 76.466 dwt bygget 2004 ble tatt for 11-14 måneder til $7.000 per dag levering Kina.
En forretning ble konkludert for ett år med rate bundet til BPI +20% med minimum på $6.000 per dag. Den gjelder skipet Navios Southern Star og Sinochart som befrakter.
Supramax.
Markedet har sakte forbedret seg til $7.100 per dag.
Periode. Ultramax typen Hako bygget 2014 63.500 dwt ble sluttet for ett år til rate bundet til Baltic indeksen +13% med prompt levering Singapore og Ultrabulk som befrakter.
Short-sea.
Markedet har fortsatt nedturen til nå ca. $22 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, − og ca. 16,50 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.
zachs@skipsrevyen.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).