Ukens skipsbesøk: Normand Drott

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kaptein Jens Goderstad har jobbet om bord på «Normand Drott» siden ankerhånteringsfartøyet var nytt og het «Rem Gambler».

- Jeg kom om bord i det som den gang het "Rem Gambler" som overstymann. I 2012 rykket jeg opp som kaptein. Fartøyet ble levert 26 juni 2010 fra Brattvåg. I februar i år skiftet båten navn til "Normand Drott"  og ble en del av SolstadFarstad, forteller kapteinen til skipsrevyen.no.

Ifølge kaptein Goderstad, har ikke besetningen merket den store overgangen etter sammenslåingen.

- Organisasjonen er større, men vi har fortsatt like god kontakt med de på kontoret. Vi har riktignok litt flere personer å forholde oss til på Skudneshavn. Overgangen for oss har gått kjempefint, smiler Goderstad.

En av fem AHTS-er i spotten

Mens tidligere "Rem Gambler" var eneste ankerhåndtereren i rederiet, er dagens "Normand Drott" en av fem som går på spotten. Fartøyet jobber mest i Nordsjøbassenget og vest av Shetland. Jobben  består hovedsakelig i å flytte oljeplattformer i Nordsjøen, ankre de opp, flytte de fra en lokasjon til en annen og prelegging.

- Det hender vi har andre oppdrag og. Vi har for eksempel vært på plogekampanje i Russland i 2011. Det går ut på å lage en grøft som rørledningen legges i. Nylig var vi med på oppkobling av den store havfarmen til Ocean Farming. Vi, det vil si det andre skiftet vårt, hadde ROV-support etterpå og vi verifiserte ankerposisjon.Vi har og varierte prosjekter som oceanfarming, forrige periode hadde vi high wind Da slepte vi to vindmøller til Shetland. Normand Prosper hadde oppkoblingen på andre siden, sier han.

Mye kraft

Ifølge kapteinen har Normand Drott gode hjelpemidler for matrosene på dekk som gjør at vi kan utføre operasjoner på en sikker måte.

- Vi har bra med krefter og vi har bra utstyr og god plass. Vi har 780 kvadrat, men får plass til mye i bredden. I tillegg har vi senterkjøring i kjetting. Dermed kan vi laste hele veien frem når vi holder på, sier han.

Det jobber 18 personer om bord. Normalt ligger tallet en plass mellom 16 og 20, avhengig av lærlinger og kadetter.

- Vi har en del NIS-flagg i flåten, så nå brukes det mye kadetter på de for å holde nettolønnsordningene. Det er ikke så mye kadetter på oss som har NOR-flagg lenger. Det som er positivt er at kadettene får kadettplass etter skolen, mener han.

Kapteinen på Normand Drott sier til skipsrevyen.no at han kan merke en liten optimisme i markedet nå samemnlignet med for bare et halvt år siden.

- Det er flere båter i markedet og mer jobb. Oljeselskapene har ikke så mange rigger som ligger lenger. Det er mer positiv snakking om fremtiden nå enn det har vært, avslutter han.