Intensjonsavtale omgjort til fast kontrakt

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I en melding på våre nettsider og på Oslo Børs datert 11. mars 2014, ble det annonsert at Solstad inngikk en intensjonsavtale med et internasjonalt offshore subsea selskap om å bygge og operere et stort avansert konstruksjonsskip. Videre ble det informert at Solstad hadde inngått en intensjonsavtale med Vard om design og bygging av skipet.

Begge intensjonsavtalene er nå erklært, og faste kontrakter er signert.

Skipet vil fra levering i 2. kvartal 2016 begynne på en 8 års fast kontrakt med kunden.

Skipet er et Vard 3 19 Design utviklet av Vard Design i Ålesund. Skroget vil bli bygget på Vard Tulcea i Romania mens, utrustningen av skipet skal gjennomføres hos Vard Brattvåg i Norge.

Skipet vil bli det største i Solstad flåten. Det vil bli utstyrt med en 550-tonns «top tension» vertikalt leggesystem, som gjør det mulig å installere rør under krevede forhold og på store havdyp. Videre vil det få en 900 tonns offshore kran og en 4.000 tonns karusel under dekk for lagring av fleksible røre, kabler og «umbilical's». Skipet blir ca 180 meter langt, 33 meter bredt og vil få et arbeidsdekk på mer enn 2.500 kvadratmeter.