En moderne OSV

Tilbakegang for den norske flåten

En oversikt fra Norges Rederiforbund viser en negativ flåteutvikling for det som kalles “Norwegian-controlled foreign-going fleet” per 1. januar 2011.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Antall skip under NOR flagg har falt fra 260 enheter på totalt 1,7 millioner dwt for ett år siden til 226 skip på 1,1m dwt per 1.1.2011.
NIS-flåten er også redusert fra 584 til 569 skip og fra 19,1 til 18,4m dwt. Disse tallene inkluderer 60 utenlands eide skip på 2,0m dwt.
Også under andre lands flagg er det nedgang fra 992 til 974 enheter og fra 19,6 til 19,0m dwt.
Mest Tank
Den største gruppen i “Norwegian-controlled foreign-going fleet” er tankskip – oljetankere, kjemikalietankskip og shuttle-/storage tankers. Disse utgjør 51,5 prosent av totalen målt i dwt.
Gruppene bulk carriers og andre tørrlast skip står for 29,5 prosent av dwt totalen.
Så blir det noe feil for sammenligningens skyld når Offshore Service Vessels oppgis med dwt. Da utgjør denne gruppen bare 5 prosent. Andre bruker i dag uttrykket compensated gross tons når man skal sammenligne “epler og pærer” innen de forskjellige skipstypene.
OSV skipene står nemlig for nesten 30 prosent hvis man baserer seg på antall skip med 526 enheter. Fordelingen for OSV er 198 under NOR flagg, 127 under NIS og 201 under utenlandsk flagg. “En passant” er antallet tankskip totalt 410, og 227 av disse seiler under andre lands flagg.
Det er interessant i seg selv at utenlandsandelen for OSV’ene er så betydelig som 38 prosent. For tanks og bulk carriers vedkommende er tilsvarende tall (for begge) 56 prosent.
Ut av rekken går
Norges Rederiforbunds oversikt viser også det som er kommet til i løpet av året, og hva som er forsvunnet. 2010 fortsatte tendensen fra året før med netto nedgang i flåten. I 2009 var nedgangen på 40 skip som dessverre økte til 66 enheter i 2010. Målt i dwt var nedgangen i 2010 på 1,9 millioner dwt etter frafall på 1,6m dwt året før.
Mobile Offshore Units
Norges Rederiforbund tar også for seg norskkontrollerte “mobile offshore” enheter. Den viser at ni enheter er under norsk flagg per 1.1.2011 mot 10 ett år tidligere. 43 opererer under utenlandsk flagg, ned fra 54 året før.
Av de 52 enhetene er 20 Semi-submersibles, 16 Jack-ups og 15 flytende produksjonsenheter. Ett er listet som boreskip.
Utnyttelsesgraden på verdensbasis for de forskjellige typene er per 1.1.2011 84 prosent for Semi-submersibles, 72 prosent for Jack-ups og 62 prosent for boreskip.
I ordre
Oversikten viser også skip og rigger i ordre for norsk regning. Ordreboken var på topp per 1.1.2008 med 378 skip og 33 rigger, tall som tre år senere har falt til 189 skip og kun åtte Mobile Offshore Units. 76 av skipene og alle åtte riggene skal registreres utenlands.
Kina er største skipsbygger med 65 enheter foran Norge med 40 og Sør-Koreas 33. 121 av de 189 skipene skal etter planen leveres i 2011, mens tre MBU’er skal leveres i inneværende år.