Bildet viser en Kamsarmax bulk carrier. Skipet har ikke har noe med denne avtalen å gjøre.Foto: Tsuneishi

Banksalg av 14 skip – kjøper stiller med bare $14 mill. i egenkapital.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er HSH Nordbank AG (HSH) som selger til et nytt selskap med navn Navios JV. Dette selskapet er dannet av tre andre Navios selskaper. Selger av de 14 skipene er låntagere av banken. Avtalen er hittil i form av “a binding letter of intent” og ventes å bli avsluttet i 2. kvartal i år.

Skipene består av 7 bulkers og 7 containerskip med snittalder ca. 4 år. Navios’ styreleder uttaler at dette er kjøp av “distressed vessels” til historisk lave priser.

Navios vil fremskaffe arbeidskapital til Navios JV som vil bli belastet med renter og avdrag. Navios JV kan selge skipene etter år 6.

Navios JV skal ikke konsolideres inn i noen av Navios selskapene som er på børs.

Kontantbetalingene fra kjøper forventes å bli en bankfinansiering tilsvarende 60% av markedspris per dato for signering, sikret med 1. prioritets pantelån i skipene, – og $14 millioner fra Navios JV – fremskaffet av de tre Navios selskapene som står bak Navios JV.

Restfinansieringen kommer fra HSH i form av “subordinated participating loan”. Avdrag og renter skal betales fra netto cash-flow og netto inntekter fra salg av skipene. Lånet er sikret med 2. prioritets pantelån i skipene. Det vil ikke bli gitt noen garantier fra Navios holding selskaper.

Skipene

Bulkerne består av 2 x 93.000 dwt, 3 x 79.600 dwt og 2 x 57.000 dwt skip. Containerskipene er 2 x Panamax 3400 teu, 3 x Sub-Panamax 2700 teu og 2 x Handymax 1740 teu.

Et røft regnestykke viser da at kontantbetalingen på $14 millioner kun utgjør ca. 6% av flåtens markedsverdi.