Arkivfoto

Konsolideringen fortsetter for Fredriksen selskaper

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Konsolideringen fortsetter for Fredriksen selskaper

I forrige uke var det Tank (Frontline Management og Tankers International LLC). Nå er det tørrbulk med merger plan for Golden Ocean Group Limited og Knightsbridge Shipping Limited der sistnevnte blir den juridiske enheten (“Combined Company”).

Det sammenslåtte selskapet vil få navnet Golden Ocean Group Limited og vil ha en moderne flåte på 72 skip, hvorav 36 er under bygging.

Fusjonen har forbehold om godkjennelse fra aksjonærene i selskapene.

John Fredriksens Hemen Holding Limited vil stemme i favør av fusjonen og kontrollerer 75% av aksjene gjennom stemmeavtaler med aksjonærene i selskapene.

Etter at sammenslåingen er fullført, er det ventet at Hemen og beslektede selskaper vil eie ca. 39% av aksjene og stemmene i det nye selskapet. Dette inkluderer indirekte eierskap av aksjene som eies av Frontline 2012 Ltd.

Etter at det andre skrittet i Frontline 2012 transaksjonen er fullført i mars 2015, vil eierandelen økes til ca. 42%.

Etter at merger er fullført, forventer det sammenslåtte selskapet å ha en total flåte på 46 Capesize skip, 10 Panamax skip med isklasse, 8 Kamsarmax skip og 8 Supramax skip, hvorav altså 36 er under bygging.

Nåværende management og ansatte i Golden Ocean, som nå er kommersiell manager for Knightsbridge dry bulk flåten, skal også drive “Combined Company”. Herman Billung, blir “principal executive officer” og Birgitte Ringstad Vartdal “principal financial officer” i det nye selskapet.

Ola Lorentzon, Chairman og CEO i Knightsbridge, og Chairman i Golden Ocean Group Limited, John Fredriksen uttalte i forbindelse med transaksjonen:

“By combining Knightsbridge and Golden Ocean we seek to create a company with a unique fleet and strong balance sheet and build one of the world’s leading dry bulk shipping companies. With the current weakness in the dry bulk market, we believe there will be attractive consolidation opportunities going forward. Our ambition is to be a clear market leader both from a financial and operational perspective. Upon an expected recovery of the dry bulk market and as newbuilds are brought into the fleet, we believe the Combined Company will generate significant cash flow. The intention is to pay out excess cash as dividends in the Board’s discretion.”