Satser over ytre Oslofjord: Her er skipet som Fjord Line skal bygge om for å transportere reisende og gods mellom Sandefjord og Strømstad fra og med mai neste år. (Foto: Fjord Line)

Kystverket pålegger fordeling av seilingstider for 2014

Kystverket har i dag fattet vedtak i klagesaken Fjord Line anla mot Sandefjord kommunes vedtak om seilingstider fra Sandefjord havn. Vedtaket innebærer at Sandefjord kommune pålegges å fordele seilingstidene mellom Color Line og Fjord Line for 2014 basert på transparente, nøytrale og ikke-diskriminerende vilkår. Fjord Line er også blitt hørt med at Color Line ikke er sikret ”konkrete seilingstider” eller et ”bestemt antall anløp” for 2014 og at det således må skje en rettferdig fordeling mellom rederiene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fjord Line kunngjorde i januar 2012 at rederiet ønsket å starte seilinger over ytre Oslofjord for å ta del i det betydelige markedet for person- og godstransport på strekningen. Color Line og tidligere Scandi Line har i 26 år vært enerådende på linjen mellom Sandefjord og Strømstad. Color Line tilbyr fire rundturer daglig det meste av året. Årlig reiser over 1,2 millioner passasjerer på strekningen. Fra og med mai 2014 kommer Fjord Line til å tilby to rundturer daglig på strekningen Sandefjord – Strømstad med en oppgradert og moderne ferge. Etter at det i media ble gjengitt et rykte om en mulig etablering for Fjord Line på linjen, endret Color Line ved inngangen til 2012 rutetiden for sin første morgenavgang fra Sandefjord fra kl. 07.00 til kl. 08.00 og forlenget overfartstiden for Color Viking fra 2 ∏ time til 3 timer. Color Line har derved blokkert for avganger for konkurrenter i den perioden på dagen da trafikken, og derved lønnsomheten, er størst.

Havnemyndighetene i Strømstad og Sandefjord har gitt Fjord Line tillatelse til å anløpe havnene. – Fjord Lines utfordring har vært at Sandefjord kommune ikke har etterkommet vår søknad om at én av våre to seilinger skal kunne ha avgang i tidsrommet kl. 07.00 – 10.30. Vi påklaget derfor kommunens beslutning til Kystverket. I dagens vedtak avstår Kystverket selv å tildele Fjord Line de omsøkte seilingstidene, og denne delen av klagen fra Fjord Line tas ikke til følge. Kystverket har imidlertid understreket at Sandefjord kommunes vedtak bare gjelder for seilingstider ut 2013. Dette innebærer at kommunen må treffe nytt vedtak om seilingstider for 2014.

Når det gjelder tildelingen for 2014, gir Kystverket klare føringer. For det første slås det fast at Color Line ikke er sikret konkrete seilingstider eller et bestemt antall anløp i 2014. Det antall anløp kapasiteten i havnen tillater, må således fordeles mellom rederiene. Dette er i tråd med Fjord Lines anførsler. For det andre slår Kystverket fast at fordelingen ”som et minimum” må skje i henhold til objektive, transparente og ikke-diskriminerende kriterier og i tråd med havne- og farvannsloven § 39. For det tredje understrekes det at Fjord Line må få tilgang til ikke bare havnen, men også de tjenester og infrastruktur havnen har å tilby. Videre understrekes det at aktørene har en samarbeidsplikt overfor hverandre i havnen, og ikke kan obstruere konkurransen.

Fjord Line ser nå frem til en god og ryddig dialog og prosess med Sandefjord kommune knyttet til tildeling av seilingstider for 2014. Med Kystverkets klare føringer, bør alt nå ligge til rette for en rettferdig og konkurransefremmende fordeling av avgangene fra Sandefjord havn.

Fjord Line skal foreta ombygging av skipet som nå trafikkerer mellom Vestlandet og Hirtshals og sette det inn på linjen over ytre Oslofjord. – Vi kommer til å ha meget gode fasiliteter for alle som vil reise med oss når vi starter neste år, forsikrer Ingvald Fardal.