Ukens skipsbesøk: "Dr. Fridtjof Nansen"

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havforskningens nyeste fartøy, nye "Dr. Fridtjof Nansen" ble sjøsatt ved verftet Astilleros Gondan lille julaften. Årets første måned har skipet tilbragt i hjembyen Bergen for de siste forberedelsene før de på vårparten setter kursen for den vest-Afrikanske kysten.

- Det gleder jeg meg veldig til, sier en entusiastisk kaptein, Tommy Steffensen. Han har jobbet fem år for Havforskningen i Afrika tidligere, på forskningsskipet som nå seiler under navnet "Kristine Bonnevie", og var snar med å søke da muligheten på nye "Dr. Fridtjof Nansen" bød seg.

- Det var jo mye ansettelser i rederiet i fjor høst, de fleste her har jobbet i Havforskningen på andre båter, men på dette skiftet har vi også fire nyansettelser, sier Steffensen om mannskapet på 15 som jobber fem ukers skift.

I Bergen gjøres siste finish på interiøret, og utstyr testet. - Det er et komplisert skip, så det er litt som skal sys sammen.

En propell må støytestes på nytt. - Vi har gjennomført noen støytester allerede, og frykter den er for høylydt til å drive forskning med, sier Steffensen. I verste fall må den skiftes ut.

Noen av de nye tingene Steffensen selv er mest fornøyd med på bro er DP-system og et varmesøkende kamera med kraftig zoom, som kan zoome 3-4000 meter. - I de områdene vi skal operere i er det mye kanotrafikk, da er det en ekstra trygghet å ha. 

Kulturmøter, forskning og opplæring

Fartøyet som eies av Norad skal hovedsaklig drive med fiskeri - og miljøforskning, samt opplæring av lokale forskere.

- Det er jo endel oljevirksomhet i de områdene der, så på bakgrunn av det skal det også drives litt miljøforskning, sier Steffensen. Sammenlignet med forgjengeren er den nye "Dr. Fridtjof Nansen" enda bedre egnet til å drive miljøforskning med avansert undervannsutstyr og egne kamerarigger utviklet ved Havforskningsinstituttet til utforskning av havbunnen.

I tillegg til mannskapet er det lugar - og arbeidsplass til 30 forskere. - Vi møter på mange ulike folk, fra mange ulike kulutrer, det er både spennende og lærerikt, synes Steffensen.

I byssa har de måttet ta høyde for at skipet skal huse ulike kulturer ved å sette inn to kjøle - og fryserom. Det finnes også en liten butikk som blant annet skal selge norsk sjokolade, et lite stykke Norge må man ha selv på jobb i varmere strøk.

Når oppholdet og testingen i Bergen går mot slutten, setter fartøyet kursen mot Oslo for dåp 24. mars, deretter Horten for å få satt inn det siste innen ekkolodd fra Simrad. - Jeg håper vi er på vei mot Afrika i slutten av april, sier en forventningsfull kaptein.

[gallery td_select_gallery_slide="slide" ids="24764,24754,24763,24762,24768,24774,24772,24886,24773,24885,24884,24888,24760,24761,24889,24771,24770,24769,24765,24766,24891,24892,24887,24759,24758,24757,24767,24890,24756,24755"]