MT6024.

Marin Teknikk vinner to design- og engineeringkontrakter

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

MARIN TEKNIKK DESIGNER NYTT STORT BORESKIP TIL NORSHORE PÅ SOTRA

Marin Teknikk har inngått kontrakt med China’s Yantai Raffles Offshore Limited (CIMC Raffles), om levering av design- og engineering til et stort multi-funksjonelt boreskip for selskapet Norshore på Sotra. Fartøyet er av typen MT6028 og skal leveres med en komplett installert utstyrspakke for boring av oljebrønner.

MT6028 er et avansert boreskip utviklet for å kunne utføre Top-hole Drilling, Sub Sea Construction og Installasjon.

Skipet har en lengde på 156,6m og en bredde på 28m, innredning for 110 personer og leveres med boretårn med løftekapasitet på over 600T samt arrangement for operasjon av to ROV’er for operasjoner ned til 3000 meters havdyp.

Skipet skal bygges ved det kinesiske verftet Yantai Raffles Offshore Limited og skal leveres i løpet av 4. kvartal 2016. Verftet har tidligere levert flere Semi Submersibles også til norske redere.
 Marin Teknikk har samarbeidet tett med Norshore for å skape et funksjonelt og trygt skip, som også følger opp den nye generasjonen av miljøvennlige, moderne og avanserte boreskip. Designen legger også stor vekt på god driftsøkonomi med det siste innen miljøvennlig diesel elektrisk framdrifts teknologi, med lave utslipp til miljøet og god lastekapasitet på det store lastedekket, samt god under dekk kapasitet.

Det nye fartøyet bygges i h.h.t. Det Norske Veritas klasse; DnV 1A1 – Ship-Shaped Drilling Unit (N).

Dette blir nå det tredje boreskipet som blir bygget av MT-Design.

DYKKER- OG KONSTRUKSJONSKIP TIL MERMAID

Marin Teknikk har inngått kontrakt med China Merchants Industry Holdings Co. Ltd., om levering av Design- og Engineering til et stort dykker- og konstruksjonskip for selskapet Mermaid Offshore Services Company Ltd., med hovedkontor i Bangkok, Thailand. Fartøyet er av typen MT6024 og skal leveres med et fullintegrert 18 manns dobbelt dykkerklokkesystem for metningsdykk ned til 300 meters havdybde.

MT6024 er et avansert dykker- og konstruksjonskip utviklet for å kunne utføre krevende operasjoner over hele verden. Skipet har en lengde på 120,80m og en bredde på 25m, innredning for 130 personer, leveres med 2stk offshore kraner. En med løftekapasitet på 140T for operasjon ned til 3000m og en kran med løftekapasitet på 40T for operasjon ned til 600m, samt arrangement for operasjon av to ROV’er, for operasjoner ned til 3000 meters havdyp.

Skipet skal bygges ved det kinesiske verftet China Merchants Industry Holdings Co. Ltd., og skal leveres i løpet av 3 kvartal 2016. Verfts gruppen, CMHI, har også under bygging et annet stort dykkeskip av MT-design for et annet rederi i Singapore.

Marin Teknikk har samarbeidet med kunden for å skape et funksjonelt og trygt skip, som også følger opp den nye generasjonen av miljøvennlige, moderne og avanserte multifunksjonelle offshore konstruksjonskip. Designen legger også stor vekt på god driftsøkonomi med det siste innen miljøvennlig diesel elektrisk framdrifts teknologi, med lave utslipp til miljøet og god lastekapasitet på det store lastedekket, samt god under dekk kapasitet.

Det nye fartøyet bygges i h.h.t. Det Norske Veritas klass med den nye SPS koden, og bl.a. COMF- V(3), Clean, DSV SAT class og Crane notasjon.

Kontrakten inneholder også en opsjon for ytterligere ett fartøy av samme type.

– Det er svært gledelig for oss å kunne signere disse to kontraktene. Dette er prosjekter vi har jobbet med i lang tid og bekrefter på nytt vår posisjon som verdens ledende designere av avanserte boreskip og avanserte dykker- og konstruksjonskip.

Marin Teknikk har designet flere boreskip, og det siste, "Norshore Atlantic", leveres fra Batam i Indonesia, en times båtreise fra Singapore, i løpet av kort tid. "Norshore Atlantic" er noe mindre enn det nye skipet.

Dette blir nå det tredje boreskipet som blir bygget av MT-design.

Marin Teknikk har dessuten designet flere avanserte dykkerkonstruksjonsskip, og det siste, SBM Installer, som nylig ble levert fra Keppel i Singapore har også blitt godt mottatt i markedet. Dette blir nå det sjette store dykkerfartøyet som blir bygget av MT-Design.

Marin Teknikk har den siste tiden signert flere kontrakter, og denne kontrakten vil være et solid tilskudd for å sikre arbeid de kommende månedene. Dette vil gi oss en meget fin start på det nye året og vil sikre aktivitet for 2014 og store deler av 2015, uttaler daglig leder i Marin Teknikk, Svein-Rune Gjerde.