Event director Cathy Hodge i Digital Ship Bergen snakker varmt om den maritime bransjen i Norge. Foto: Vibeke Linn Blich

Det norske markedet er viktig for Digital Ship

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Denne uken arrangeres konferansen Digital Ship i Bergen. – Det norske markedet er svært viktig for oss. Det er sofistikert og modent, sier event direktør Cathy Hodge til Skipsrevyen.

Det er femte året at Digital Ship arrangeres i Bergen. DigitalShip ser på utviklingen i maritim teknologi, på utfordringer og muligheter i sektoren. Utstillingen under Digital Ship Bergen presenterer løsninger i maritim kommunikasjon, ship management-software, navigasjon, drivstoffovervåking, måleverktøy og andre tekniske innovasjoner i shippingbransjen. Ifølge Cathy Hodge hadde de flere gode år i Oslo, men skiftet arena for å tiltrekke seg flere fra den maritime bransjen i vest. Det føler hun at de har lykkes med.

- Vi har en god andel folk fra bransjen her på konferansen. Det norske markedet er veldig viktig for oss. Det er et veldig sofistikert og modent marked, også når det kommer til teknologi og kommunikasjon. Vi liker oss her, for det er et veldig kunnskapsrikt publikum, men det krever også at vi setter sammen et program som tar for seg aktuelle saker som fenger, sier Hodge.

Hun hevder at i Norge og Tyskland vet regionens redere og ledere nøyaktig hva de vil ha. Her handler det om å servere et program som viser løsninger som kan gjøre selskapene deres mer effektive og dermed øke omsetningen. På programmet på konferansene første dag står blant annet satellittkommunikasjon, HTS og mer båndbredde, men igjen handler det om hva det vil koste dem og hva de vil få igjen for investeringene sine.

De 240 registrerte deltakerne på årets Digital Ship i Bergen er en blanding av redere, ledere, samarbeidspartnere, leverandører og kunder.

- Vi har leverandører fra hele verden bl.a. Hellas, Storbritannia og USA.  De kommer fra fjern og nær for å treffe folk i bransjen, sier Hodge.

Hun avslutter med å nevne at oljeprisen virker inn på dagens marked og hvor mye shippingselskapene kan bruke.

- De er ikke så interessert i å bruke penger akkurat nå. Folk vil nok heller prøve å strømlinje de produktene de allerede bruker og finne måter å gjøre produksjonen mer effektiv på. Ingen vet hvilken vei markedet svinger. Det er tydelig mer forsiktighet i markedet nå enn det har vært før. Det skal bli interessant å se hvordan det utvikler seg de neste 6 månedene, sier hun.

[gallery ids="15120,15121,15122,15123,15124,15125"]