Konsernsjef Björn Anderson. Foto Skipsrevyen

Gjennombruddskontrakt for TTS i Kina

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Børsnoterte Bergensbaserte TTS Group ASA har gjennom sitt nye 50/50 joint venture-selskap TTS-SCM Marine and Offshore Machinery Co., Ltd i Kina, inngått en strategisk viktig kontrakt for leveranse av marine utstyrspakker.

Avtalene består av tungløftkraner, lukedeksler og vinsjer til seks nye flerbruks tungløft-fartøy. Den totale ordreverdien for utstyrspakken til de seks skipene utgjør totalt ca. 270 MNOK. Da nyheten kom tirsdag spratt TTS-aksjen opp til kroner 5,31 på topp. Den sluttet mandag på 4.95, men før nyheten ble kjent i dag var den nede i 4,60 og har i løpet av dagen stabilisert seg på kurser mellom fem blank og 5,10.

Kontrakten er signert med Shanghai Shipyard Co., Ltd., og er relatert til deres ordre for seks 28.000 DWT flerbruks tungløft-fartøy som blir bygget som en del av det pågående utvidelses-programmet av flåten til China Ocean Shipping Group Company (COSCO).

- Ordren innebærer en styrket tro på den strategiske modellen TTS har valgt for det viktige kinesiske markedet, sier Björn Anderson, konsernsjef i TTS Group ASA.

- Lokalisering av kritiske forretningsprosjekter i kombinasjon med viktige, nøkkelkundebaserte skipstype-pakker sikrer en vellykket utrullingsplan for TTS sin vekststrategi, legger Andersson til.

Hvert skip er utstyrt med det anerkjente designet for tungløftkraner, TTS NMF type DK II, to kraner med SWL 350t og en med SWL 100t løftekapasitet. COSCO opererer allerede åtte identisk konstruerte fartøy med kraner levert av TTS. I tillegg vil TTS levere lukedeksler og vinsjer fra 50/50 joint venture selskapet i Kina, TTS Hua Hai.

TTS-SCM vil tilby marine kraner fra 100 til 800 tonn, egnet for en rekke tunge løftsoperasjoner, samt gitter bom kraner opp til 1500 tonn for ulike offshore arbeidsbåter og forsyningsskip. Selskapet vil stå for utvikling, design, produksjon og montering av kraner.

Det nye joint venture-selskapet ligger i Guangzhou, hovedstaden og den største byen i Guangdong-provinsen i Sør-Kina og et viktig senter for handel og industri.

Levering av det første skipet skal skje i mai 2016.