Ber rederi endre arbeidsmetode etter dødsulykke
Statens Havarikommisjon ber rederiet Norwest Ship Management endre sine arbeidsmetoder etter at en mann falt i døden etter lossing i Trondheim i september i fjor.
Ulykken skjedde om bord i RoRo-skipet «Link Star» i forbindelse med avslutning etter en losseoperasjon hvor andrestyrmannen skulle gå i land for å få signert lastdokumentene og et lastskadeskjema.
Da vedkommende skulle tilbake til skipet igjen beveget han seg fra kaia og inn i skipet gjennom den åpne lasteluken, via fendringen og ned på aktre heisplattform, hvor han falt ned heissjakten og landet på fremre heisplattform som var parkert på nedre lastedekk og omkom.
Landgangen, som i utgangspunktet skulle benyttes ved ferdsel til og fra land, var ikke satt ut på ulykkestidspunktet.
Havarikommisjonen mener at designet med lang avstand og kronglete vei fra lastedekkene hvor lossingen foregikk, til kai via landgangen, var lite hensiktsmessig sett opp mot arbeidet med signeringen som skulle utføres på kaia.
Dette medførte at besetningen benyttet palleheisene som snarvei og ferdselsvei, selv om denne ikke var tiltenkt og utformet for trygg ferdsel.
Andre havner har også observert tilsvarende bruk av palleheiser på tilsvarende skip. Dette underbygger at flere anser dette som en mulig ferdselsvei. Dersom arbeidsmetode for signering av lastdokumenter ikke endres vil det være sannsynlig at palleheisen og sideluken fortsatt vil benyttes som ferdselsvei og en tilsvarende ulykke kan skje igjen.
Havarikommisjonen fremmer en sikkerhetstilråding til rederiet om å endre arbeidsmetode for signering av lastdokumenter for å hindre bruk av palleheis til persontransport.
Sikkerhetstilråding
Undersøkelsen har vist at det ikke var andre effektive måter å få overlevert lastdokumentene fysisk på enn å sette ut landgangen, gå fra lastedekk opp til fribordsdekk via leidere, og videre akter mot styrehuset hvor landgangen var lokalisert. Dette medførte at besetningen benyttet palleheisene som ferdselsvei, og at arbeidsmetoden ble akseptert ved at man var «forsiktig». Dersom arbeidsmetoden for signering av lastdokumenter ikke endres, vil det være en sannsynlighet for at palleheisen og sideluken fortsatt vil benyttes som ferdselsvei og at en tilsvarende ulykke kan skje igjen.
Statens havarikommisjon tilrår Norwest Ship Management AS å endre arbeidsmetode for signering av lastdokumenter for å hindre bruk av palleheis til persontransport.
Les også:
-
Vart flogen til sjukehus etter klemskade, direktoratet ventar på reiarlagets rapport
-
Skal ha fått kjemikaliar på seg
-
Knakk fingeren - verneombodet meiner arbeidet ikkje var naudsynt under seglas
-
- Det er lite trolig at skaden oppstod som følge av at de traff noe i sjøen
-
Åtvara om ureint farvatn etter uhell: – Myndigheitene har vore behjelpelege og raske
-
Mer enn 40 prosent økning i antall omkomne på skip
-
Mogleg feil på utstyr førte til personskade
-
Brønnbåt vart pårend
-
Starta operasjonen i grenseland, men då forholda betra seg skjedde ulukka
-
Drivande gjenstandar har skapt problem for fleire fartøy i år