(Foto: Harald Valderhaug)

Vard og Havfisk feirer leveringen av «GADUS NEPTUN»

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I Ålesund fredag 7. mars døpte rederiet Havfisk den tredje tråleren i Gadus-serien, den nylig ferdigstilte «Gadus Neptun».

Ved levering av «Gadus Neptun» har Vard Brattvaag på Sunnmøre ferdigstilt tre fisketrålere på ni måneder for Havfisk, i tett samarbeid med søsterverftet Vard Braila i Romania. Trålerne er primært bygget for fangst av hvitfisk som torsk, sei og hyse og dette er den tredje tråleren Vard nå leverer til Havfisk. De to første trålerne i serien har vært i drift i en periode. Erfaringen så langt er gode med fartøyene som har fisket svært godt.

- Fartøyet er rolig i sjøen og har stor kapasitet. Det er kompleks og moderne teknologi som gjør at offiserer i tillegg til skipper må ta et større ansvar om bord sammenlignet med eldre fartøy. Vi er svært godt fornøyd med fiske, fasiliteter og kapasiteten etter våre første turer. Vi ser frem til fortsettelsen, sier skipper Ove Brennskag på det andre skipet i rekken, "Gadus Njord".

Forventningene til «Gadus Neptun» også er store:

- Kapasiteten til fabrikken er svært god og har mulighet til å ta unna store mengder fisk når det er god tilgang, uten at det går utover kvaliteten. Vi har fått vekk de tunge løftene i fabrikken som letter arbeidet til mannskapet. Båten ser veldig bra ut, har gode fasiliteter for mannskapet, og vi gleder oss til å komme i gang, sier skipper Stian Skjong.

Fartøyene i Gadus-serien er unike ved at de har to motorer og diesel-elektrisk drift. Dette er nytt for trålere. Valget av fremdriftsløsning er gjort for å oppnå redusert drivstofforbruk. Det er også lagt vekt på andre miljøløsninger og fartøyet har for eksempel dobbelt skrog. Tråleren har egen fiskemels-fabrikk som gjør at hele fisken blir utnyttet. Komfort og arbeidssituasjonen for mannskapet har hatt høy prioritet i design av tråleren og en rekke tunge arbeidsoperasjoner er fjernet med bruk av robot og annen teknologi.

- Dette er en stor investering og vi har fått et teknisk avansert fartøy med stor kapasitet. Det går raskt å prosessere fisken vi tar om bord, noe som er avgjørende for å levere fisk av høy kvalitet. Det er selvsagt høye forventninger til at en så stor investeringen skal vise seg lønnsom. Erfaringene med de to første fartøyene er veldig gode og vi er trygge på at også «Gadus Neptun» skal innfri forventingene, sier konsernsjef Olav Holst-Dyrnes i Havfisk.

Tråler-serien er designet av Vards designteam i Ålesund. Kompetanse og erfaring fra avanserte offshorefartøy er integrert i utviklingsprosessen og i tett samarbeid med Havfisk. Skipets unike skrogform sørger for lav motstand i sjøen – noe som også fører til et lavere forbruk av drivstoff og høyere komfort for mannskapet ombord.

- I utviklingen av denne serien med trålere har vi tatt i bruk ny teknologi som støtter gode fiskere med fokus på sikkerhet, komfort og effektivitet til sjøs. Det er gledelig å se resultatene Havfisk har oppnådd på Gadus-serien. I samarbeid med Havfisk har vi utviklet en spennende serie med trålere, sier Roy Reite, konsernsjef i Vard.

Fartøyet ble døpt av gudmor Tone Myklebust.

- Det er en stor ære å få være gudmor til dette flotte skipet. Etter mange år i selskapet er dette en stor dag i karrieren. Jeg ønsker all hell og fiskelykke for « Gadus Neptun», sier ei stolt gudmor Tone Myklebust.

Om tråleren «Gadus Neptun»

  • Designet og bygget av Vard, levert 28. februar 2014
  • Utformet for fangst av hvitfisk som torsk, sei og hyse
  • Designet bidrar til å øke fangsteffektivitet, redusere drivstoff-forbruk, bedre sjøegenskapene og øke komfort
  • Utrustet med fire generatorsett som produserer strøm til to elektriske motorer.
  • Det siste innen fiskeletingsutstyr
  • Fabrikken om bord er optimalisert med høy prosesserings- og innfrysningskapasitet, - med en kapasitet på opp til 80 tonn i døgnet
  • Fartøyet har en innebygd fiskemelfabrikk som gir mulighet til å benytte hele fisken
  • Tråleren er dimensjonert og bygd for å oppnå optimale arbeidsforhold for mannskapet, samt å bevare kvaliteten på fisken
  • Lugarer og fellesrom tilfredsstiller dagens krav til komfort for mannskapet. Ved normal besetning vil hver av mannskapet ha egne lugarer