“GDF Suez Neptune”

Utenlandsbygde skip til norske rederier

Hvis man sammenholder listen over nybygg ved asiatiske verft per høsten 2008 mot dagens (utgangen av 2009), er det store forandringer for mange av de inngåtte kontraktene. Det har foregått uttallige private forhandlinger mellom rederier og verft der utkommet ikke rapporteres til omverdenen. Og fortsatt råder nok en stor grad av usikkerhet om antall skip i ordre og leveringstidspunktene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Noe må man imidlertid forholde seg til, og forhåpentligvis gir ShipYard Orderbook Monitor utgitt av Clarkson Research Services et noenlunde riktig bilde av situasjonen. Derfra har vi plukket ut nybygg bestilt av norske eller norsk relaterte rederier som etter planen skal leveres i 2010.
Innen sektoren Offshore Service Vessels skal DOF Supply få levert tre fartøyer på 2.800 dwt fra STX Vietnam i løpet av året.
DOF Management har 4 skip i ordre ved STX Brazil Offshore, og samme verft har også en bestilling fra DOF Subsea. Aker DOF Supply plasserte i sin tid en ordre ved Cochin Ship Yard i India.
Deep Sea Supplys serie nybygg ved ABG Shipyard i India følger leveringsplanen. Her vil ytterligere 6 skip bli levert i løpet av 2010.
Polarcus står oppført med 5 nybygg som bygges ved Dubai Drydocks.
Mosvold Supply er på listen med 3 nybygg ved Batamec i Indonesia. Rieber kansellerte 2 nybygg nylig grunnet forsinket levering fra det samme verftet.
Når det gjelder 2010 leveringer, har Rieber Shipping et skip under bygging i Spania, ved Const. Freire.
Rederiet med det oppfinnsomme navnet Norwegian Shipping Ltd har to ordrer ved Bharati S.Y. i India.
Subsea 7 har en ordre for et stort skip ved IHC Merwede og et mindre skip der byggeverft ikke er oppgitt.
Western Geco skal få et nybygg levert fra Dubai Drydocks, og så spørs det hva stillingen er med to Cecon nybygg ved Davie Industries i Canada. Kommer de i 2010?
Østensjø får nok et nybygg levert fra Spania, fra Barreras S.A., mens Sartor Shipping har en bestilling ved kinesiske Wison Shipyard.
Andre typer skip
Odfjell ASA har 3 kjemikalietankere på ca. 9.000 dwt i bestilling ved Chongqing Chuandong i Kina.
Stolt-Nielsen har tre kjemikalieskip på ca. 12.500 dwt under bygging ved Usuki Zosensho Japan og ytterligere ett nybygg i samme størrelse ved Sasaki Zosen.
Og samme rederi får bygget to asfalt/bitumen skip på ca. 5.900 dwt ved kinesiske Xinshun Shipbuilding for levering første halvår.
Nylig ble det dessuten kunngjort at Stolt-Nielsen S.A. var kommet til enighet med SLS Shipbuilding Co. Ltd om kjøp av fire 44.000 dwt coated tankskip som opprinnelig ble kontrahert i juni 2005. Prisen er på linje med dagens nybygg priser. De fire skipene skal leveres mellom februar og midten av juli i år. Stolt hadde tidligere kansellert disse fire kontraktene grunnet forsinkelser.
Brovigs Rederi har 4 x 4.350 dwt tankere i ordre ved ovennvnte Chongqing Chuandong for 2010 levering.
Samho Tongyoung skal bygge 5 kjemikalie skip for Arne Blystad.
Knutsen O.A.S. har 2 shuttle tankere på 110.000 dwt i ordre ved COSCO (Nantong) og har en 16.613 dwt kjemikalietanker i bestilling ved Jiangnan Changxing, også i Kina.Videre figurerer Knutsen O.A.S. Shipping sterkt ved Daewoo i Sør-Korea med 3 LNG carriers hver på 173.400 m3 og to 162.000 dwt tankskip, – alle oppført med levering i 2010.
K. G. Jebsen Skipsrederi står oppført med 6 product tankers på 115/120.000 dwt som bygges ved Hyundai Samho.
Frontline Ltd. har (naturligvis) også noen skip i bestilling som kommer i inneværende år. Det gjelder 2 VLCC’er fra Jiangnan Changxing og 2 Suezmaxer fra Jiangsu Rongsheng.
.. og containerskip, for rederiet kontraherte 3 x 1700 teu skip ved Guangzhou Wenchong som skal komme i løpet av 2010.
Bulk carriers
Golden Ocean Group Limited var svært aktive på nybygningsfronten da markedet suste av gårde mot de store høyder. Det siste året har det nok blitt en del forandringer i det bildet. Men den listen som vi referer til, viser at rederiet får levert mange nybygg i 2010.
Fra Zhoushan Jinhaiwan i Kina er det snakk om 4 x 176.000 tonnere, hvorav den første allerede er levert – “Golden Future” – som dessverre måtte se at befrakteren for et 10 års charter trakk seg. Ironisk nok er befrakterens navn Trustworth Shipping. Hyren var $40.500 per dag, og forretningen ble inngått i februar 2008. Nå (slutten av januar) rapporterer markedet at “Golden Future” er sluttet for et 3-års certeparti til kinesisk befrakter der hyren er $33.000 per dag.
Samme verft skal videre levere 5 x 81.000 dwt bulkers til GOGL i inneværende år.
Arne Blystad har en serie bulkers på 32.000 dwt i bestilling ved Jinse Shipbldg. Co., men her kan det være gjort forandringer i leveringsplan og antallet skip. Og samme rederi har en ordre plassert for en Capesize bulker og en Post-Panamax bulker ved Sungdon S.B. i Kina som begge skal leveres i inneværende år.
J.B. Ugland Shipping er oppført med flere skip ved Tsuneishi Zhoushan i Kina. For levering i 2010 gjelder det 4 bulkers på ca. 57.000 dwt og 3 bulkers på 82.000 dwt. Når det er sagt, er det muligens en sammenblanding her på denne listen, og to av disse kan vært for LTU Management (Lars T. Ugland). I hvert fall ble “Star Manx” levert fra verftet i desember (skipet gikk inn på 5 års charter til Grieg Star), og LTU er oppgitt å få nok ett skip fra verftet (“Geraldine Manx”) i begynnelsen av 2010. Begge disse nybyggene er/blir registrert på Isle of Man.
Grieg Shipping har to ordrer ved Hyundai Mipo for levering i begynnelsen av 2010. Skipene er på 48.800 dwt og naturligvis av open-hatch typen.
Belships skal etter planen få levert to Supramax bulkers fra Dayang S.B. Yangzhou, Kina i mars og september.
Eitzen Bulk har også en ordre for bygging av en 60.000 dwt bulker. Her er det japanske Imabari som er byggeverft, og levering er planlagt for slutten av 2010.
Yantai Raffles skulle ha levert en 30.000 dwt bulker til Jebsens Management i siste kvartal 2009. Ble skipet levert?
Oshima S.B. i Japan får det travelt med leveringer til Gearbulk Ltd., inkludert en serie på verdens største open-hatch ship på ca. 72.000 dwt.
Wilson Ship Management var blant dem som satset på nybygg i den lange oppgangsperioden, og på vår liste skal 7 enheter leveres i 2010 fra kinesiske skipsbyggere. Det gjelder 3 x 4.500 dwt fra Shandong Baibuting og 4 x 8.400 dwt fra Yichang Shipyard.
Bilskip
Hoegh Autoliners figurerer på listen over 2010 leveringer med 3 PCC’er som bygges ved Xiamen S.B. i Kina.
P. D. Gram står for 6 kontrakter for PCC’er, 3 ved Nantong Mingde og samme antall skal leveres fra Kyokuyo S.Y. i Japan.
Samsung H.I.
Verftet sitter med interessante leveringer som to LNG/Regas skip på ca. 145.000 m3 til Höegh LNG og et boreskip som er bestilt av Seadrill. Det første Höegh skipet ble døpt i november og fikk navnet “GDF Suez Neptune”.