Estaleiro Atlantico Sul. Foto: informativodosportos.com.br/

Skipsbyggere trekkes inn i Petrobras skandalen

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

To skipsverft basert i Singapore og tre brasilianske selskaper med japanske aksjonærer blir beskyldt for bestikkelser i korrupsjonsskandalen som vedrører Petrobras i Brasil, ifølge Financial Times. Petrobras er et offentlig selskap notert på Sao Paulo og New York børsene, men er sterkt statskontrollert.

Det skal være første gangen at internasjonale investorer blir blandet inn i skandalen som i verste fall kan føre til at Brasils kanskje viktigste selskap går konkurs.

Det er en tidligere direktør i Sete Brasil – et leasing selskap som styrer bygging av 29 borerigger – som kommer med anklagene i avhør med føderalt politi. Vedkommende person er selv blant Sete Brasils personell som har mottatt betalinger.

De to Singapore selskapene navngis som Keppel Corporation og Sembcorp Marine, og de tre brasilianske skipsverftene er Estaleiro Atlantico Sul, som er 33% eiet av JMU/IHI, Japan; Estaleiro Enseada do Paraguacu som er 30% eiet av Kawasaki; og Estaleiro Eior Grande med JB Minovix som er et konsortium med japanske selskaper.

Disse skipsbyggerne skal ha blitt pålagt å betale bestikkelser på 0,9% av kontraktene med Sete Brasil til en gruppe som inkluderte “treasurer” i Brasils regjerende Workers’ Party. Noen av de anklagede avviser anklagene, mens andre nekter å uttale seg.

Ny leder for Petrobras

Petrobras utnevnte denne uken leder for landets største statskontrollerte bank, Banco do Brasil, Aldemir Bendine, som ny toppleder for selskapet. Reaksjonen på børsene var negativ, og selskapets aksjekurs falt med 9% første dagen. Banken har nemlig vært dypt involvert med finansiering av operasjonene som nå er under etterforskning.

Kilde: Financial Times