Permanent magnet teknologi fra INPOWER til Scana Propulsion

INPOWER har inngått avtale med Scana Volda om leveranse av direktekoblede permanent magnet motorer til det nyutviklede kontraroterende propellsystemet (CRP) som skal installeres i et plattform forsyningsskip (PSV) som Kleven Maritime har under bygging for Ugland Supplier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Plattform forsyningsfartøyet, som er av typen SALT 100 PSV, skal leveres fra verftet til rederiet i januar 2014. Båten er designet av Salt Ship Design på Stord, og propellsystemet er utviklet i et samarbeid mellom Salt Ship Design og Scana Propulsion. Forbedringene sammenlignet med eksisterende løsninger er betydelige, og løsningen har allerede vakt stor interesse i markedet.

- Det nyutviklede kontra-roterende propellsystem er et stort løft for Scana Propulsion, både når det gjelder innovasjon og gjennomføring. Inpower sin kompetanse innenfor permanent magnet maskiner, samt et effektivt og kompetent leverandørnettverk, gjorde at vi valgte Inpower som samarbeidspartner på dette spennende prosjektet, sier Kristian Sætre, administrerende direktør i Scana Propulsion.

Fra venstre; Kristian Sætre, administrerende direktør Scana Propulsion, Kirsti Gjørvad, direktør for salg og marked i Scana Propulsion og Geir Larsen, administrerende direktør Inpower AS.

Permanent magnet maskiner er en akseptert og velprøvd teknologi, blant annet brukt i fremdriftsløsninger for moderne hybridbiler, innen robot- og automatiseringsindustrien, og vind- og vannkraft. Inpower har spesialkompetanse og lang erfaring innen permanent magnet teknologi, og et godt etablert samarbeid med ledende produsenter av permanent magnet maskiner, noe som gjør selskapet i stand til å levere skreddersydde fremdriftsløsninger.

Kontraroterende propeller har sine klare fordeler på et plattform forsyningsfartøy ved en optimal utnyttelse av skrogdesignet i akterskipet, samt at propellene i seg selv gir bedre virkningsgrad enn tradisjonelle propeller. I tillegg er løsningen robust og redundant ved at hver propell er individuelt drevet av hver sin permanent magnet motor.

- Propulsjonssystem basert på permanent magnet teknologi tilbyr unik kapasitet, effektivitet og driftsøkonomi. Egenskapene til direktekoblede permanent magnet motorer passer perfekt til kontraroterende propeller av flere grunner, sier Geir Larsen, administrerende direktør i Inpower. Han utdyper nærmere;

- Permanent magnet elektromaskiner gir svært høy virkningsgrad både i nominelt turtall og i hele turtallsområdet. Elektromotorene er saktegående og er direkte koblet til propellakslingene. En unngår dermed energitap gjennom reduksjonsgir, i tillegg til at installasjonen er betydelig plassbesparende.

Det kompakte propellanlegget muliggjør en mer effektiv fasong på akterskipet, og i sum oppnås betydelig bedre virkningsgrad med tilhørende lavere forbruk og utslipp av klimagasser.