Nyttig møte: Næringsminister Monica Mæland besøkte mandag rederiet North Sea Shipping i Austevoll. Her sammen med Geir Klepsvik, forretningsutvikler i rederigruppen. Bilder: Asle Strønen

Mye ros – og et par advarsler

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Da næringsminister Monica Mæland i går besøkte rederiet North Sea Shipping i Austevoll, vanket det mange go’ord – men også noen alvorlige formaninger.

Så og si hele eierfamiliene Klepsvik og Økland stilte opp for å møte statsråden i rederiets nye lokaler på Bakkasund. Og de var tydelig fornøyd med det de fikk høre. Hun slo fast at “politikken fungerer” da 2. generasjon ved Geir Klepsvik, forretningsutvikler i rederigruppen, fortalte at man nå flagger sine to konstruksjonsskip hjem til NIS-registeret. Beslutningen er tatt etter at regjeringen fjernet fartsområdebegrensningene langs kysten for denne skipstypen. Ny refusjonsordning ble også fremhevet som et svært positivt element i regjeringens maritime politikk. – Dette vil resultere i flere norske sjøfolk og lærlingestillinger, og vil styrke norsk maritim kompetanse, uttalte man fra NSS hold og var tilfreds med at selskapsskatten nå reduseres til et konkurransedyktig nivå.

Men det var også tid for å helle malurt i begeret. - Formuesskatten er svært negativ for nye investeringer, teknologiutvikling og arbeidsplasser, hamret NSS-senioren Knut Klepsvik fast og understreket at den også er konkurransevridende. Dessuten er det uheldige begrensninger i rederiskatteordningen for konstruksjonsskip. Disse settes i bås med rigger og tilsvarende innretninger og har dermed ikke anledning til å arbeide på en direkte time chart på norsk sokkel. - Unødvendig og kompliserende, sier man hos NSS.

Det var også første gang vi fikk høre om bekymringen for en eventuell ny kildeskatt. Knut Klepsvik mente at det kanskje var mer et initiativ fra Finansdepartementet enn at det var politisk initiert. Her var advarselen fra rederiet krystallklar. - En kildeskatt på bareboat/leasing vil tvinge frem full utflagging av norske eierselskaper av subsea tonnasje, fastslo NSS og spurte statsråden om kildeskatt var et gjennomtenkt politisk ønske.

Geir Klepsvik poengterte at bareboat løsninger er helt vanlig innen skipsfarten og at det kun er et fåtall land som praktiserer en slik kildeskatt. Med bareboat-kontrakt kan selskapene også gå inn i rederiskatteordningen. – Et nytt, fast og særnorsk skattetrekk på leiebeløpet vil føre til utflagging av vår type selskaper, sa Klepsvik og fortalte at dette var en utvikling man ikke ønsket.

Flåten

North Sea Shipping er dedikert til subsea segmentet med M/S “North Sea Giant” og M/S “North Sea Atlantic”, samt “Atlantic Guardian” som er et avansert elektromagnetisk seismikkskip. Selskapet har opereret i dette market i 30 år og har bygget seg opp en solid og anerkjent posisjon nasjonalt og internasjonalt. Opprinnelsen må vi tilbake til 1984 for å finne, og da med en ombygget fiskebåt til 3 millioner kroner. Dagens to store konstruksjonsskip har hver en prislapp på mer enn én milliard kroner, dét sier litt om utviklingen som har skjedd.

Økonomisk står North Sea Shipping støtt, med greie langtidskontrakter på alle de tre skipene. Store, avanserte konstruksjonsskip med formidabel krankapasiteter er tydeligvis attraktive i markedet. Klepsvik berømmer samarbeidet med befrakteren Technip som har begge de to konstruksjonsskipene på kontrakt. “Giant” er kontraktsfestet til medio 2018 med opsjon på 2018-2021, mens “Atlantic” står i kontrakt til medio 2021 med 5 x 1 års opsjoner. M/S “Atlantic Guardian” har kontrakt med EMGS ut 2017 og deretter opsjonsperiode på 3 x 1 år.

se video om "North Sea Giant" her.