Med ODIN`S EYE® vil fartøyets farlige utslipp reduseres, samt være forberedt til å møte fremtidens stadig strengere miljøkrav.

Lanserer nytt DC Grid system!

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I dag lanserer Norwegian Electric Systems sitt splitter nye fremdriftssystem; ODIN`S EYE®.

ODIN`S EYE® er en DC grid løsning som tillater bruk av variabelt turtall på generatorer. Det maritime markedet bruker allerede DC grid løsninger, så hvorfor er NES sin løsning så spesiell?

- Det er lett å forklare, svarer Paul Winson, Senior Vise President for NES. - Vi i NES har alltid hatt tro på DC grid løsninger; de virker, de reduserer drivstoff-forbruket og de har lavere utslipp til atmosfæren. NES var ikke fortrolig med den teknologien som ble brukt fordi den var dyr og hadde et begrenset bruksområde. Vi mente vi kunne gjøre det bedre og startet utviklingen av en billigere løsning med bedre leveringsevne og økt sikkerhet. Det viste seg at vi allerede hadde løsningen. Vi videreutviklet vår frekvens omformer, Quadro Drive®, og benyttet den i en ringmatings løsning.

I stedt for å være bundet til en todelt tavle, noe som betyr overdimensjonering av generatorer og fremdriftsmotorer, splitter NES alt essensielt utstyr opp i selvstyrte «øyer». Disse «øyene» kan konfigureres til å jobbe enten sammen med lukket bus-ties eller uavhengig med åpen bus-ties. - Fordi vi bruker vår eksisterende og velutprøvde hardware kan vi holde kostnadsnivået lavt og unngå risiko med nyutvikling, forklarer Winson. - Vi har stor tro denne fantastiske løsningen, ODIN`S EYE®, og at den vil være en særdeles god teknisk og økonomisk investering for våre kunder.

ODIN`S EYE® kan brukes på alle typer fartøy, uansett størrelse, som planlegger et diesel elektrisk fremdriftssystem. Landstrøm og batterier for å gjøre fartøyet mer sikkert og mer effektivt kan enkelt legges til, noe som i disse dager er en sjelden kombinasjon. Denne løsningens høye redundansnivå og ultra raske kortslutningsbeskyttelse vil være attraktiv for militære fartøy. Dette kombinert med økt yteevne vil trolig forbedre operasjonsevnen til de fleste skip.