Illustrasjon: Havyard Design As/GunnarF AS

Havyard skal bygge nytt subsea skip

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havyard fått kontrakt på design og bygging av et Havyard 858 L WE subsea skip for en internasjonal kunde.

Fartøyet, et nyutviklet Havyard 858 L WE design, blir Havyards bygg nr. 123, skal leveres andre kvartal 2017. Kontrakten har en verdi på omtrent 700 millioner.

God ordrebok i utfordrende marked

Som bransjen ellers opplever Havyard tøff konkurranse i markedet på grunn av situasjonen i oljeindustrien. På tross av dette har Havyards verft i Lervik i Sogn en relativt god ordrebok, der det skal leveres 8 skip fram til sommeren 2017. Etter snurperen «Smaragd», som skal leveres i juli, skal verftet levere tre isbrytere, en brønnbåt, et plattform forsyningsskip og et vindmølle serviceskip, i tillegg til det nye subsea skipet.

Lasse Stokkeland, som er leder av forretningsområdet Ship Technology i Havyard Group og ansvarlig for verftet i Leirvik, er fornøyd med ordreboken og ser fram i mye godt arbeid. – Vi har vært gjennom en tid der kapasiteten vår har vært strukket til det ytterste og vi bygde veldig mange prototyper samtidig, sier Stokkeland. - Det førte til at vi ikke hadde så god kontroll på produksjonen som vi ønsket og resultatene ble svakere enn forventet. Vi har iverksatt mange tiltak for å styrke prosjektgjennomføringen vår og resultatene ser vi nå gjennom at vi er tilbake på plan og budsjett. Ordreboken vi har foran oss nå har en bedre sammensetning av søsterskip og prototyper og er bedre tilpasset til totalkapasiteten vår. Fokuset framover er å kontinuerlig jobbe med omstilling og effektivisering for ytterligere å øke vår konkurransekraft. Vi ser at vi fremdeles har store potensiale i å bli mer kostnadseffektive, samtidig som vi skal opprettholde kravene til kvalitet og leveringspresisjon. På denne måten skal vi sikre lønnsom bygging ved verftet vårt i Norge også framover, avslutter Stokkeland.

Havyard 858 L WE

Designet er utviklet av Havyard Design & Solutions i Fosnavåg og kan utføre IMR (Inspection, Maintenance and Repair) og lettere konstruksjonsarbeid i forbindelse med installasjoner på havbunnen. Skipet skal ha DP3 (Dynamisk Posisjonering) klasse som blant annet gir ekstra sikkerhet og redundans ved vanninntrenging og brann. Innredningen med plass til 140 personer i single og doble lugarer har høy standard og komfort for mannskapet med fasiliteter som kontor, konferanserom, store dagrom, helikopterresepsjon / kino og sky lounge.

Forskipet til Havyard 858 L WE er utformet for å operere optimalt med hensyn på brennstofføkonomi og komfort for mannskapet både i røff og smul sjø.

Lengde: 121 m

Bredde: 24 m

Dekksareal: 1500 m2

Offshore kraner: 250 tonn + 30 tonn

Moon pool 8 x 8 m

Helidekk dia. 26 m

Fart: 14 knop

Innredning: 140 personer

Bilde 1:

Nytt subsea skip design: Havyard 858 L WE er designet for å tilfredsstille framtidige krav til operasjoner på havets bunn. ILLUSTRASJON: Gunnar Flusund