Erik Dyrkoren fra Maritim21 er styremedlem i Global Maritime Knowledge Hub, og gav et helhetlig bilde på suksessen i Global Maritime Knowledge Hub – men også utfordringene som må håndteres for å sikre bærekraft i prosjektet.

Global Maritime Knowledge Hub under lupen

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Global Maritime Knowledge Hub er Norges største private satsing på maritim kunnskapsutvikling noensinne. Initiativet ble først lansert i 2008, og kan spores til Torger Reve og en idé han fikk etter en verdensomspennende universitets- og høyskoleturné. Status idag er 20 professorater fordelt på syv institusjoner og med midler fra en rekke givere.

I Bergen var både givere, mottakere og deler av styret i Global Maritime Knowledge Hub samlet den 2. april for evaluering og for å se på mulighetene videre.

– Professoratet skal ikke være et skippertak! Det skal være et varig, sterkt og dynamisk senter for kompetanse og en interaksjon mellom fagmiljøet på NHH og næringen, sa styreleder Hans Olav Lindal i Bergens Rederiforening tydelig. Som initiativtaker for møtet og representant for sponsor poengterte han viktigheten av økt samhandling, også på tvers av fagmiljøene fremover.

– Det er viktig at Global Maritime Knowledge Hub-satsingen fungerer som en hub, og ikke som en samling med professorater. Det må være en katalysator for deling, sa Lindal. Han roste samspillet som rederiforeningen hadde fått med NHH gjennom gaveprofessor Roar Ådlands store engasjement, og viste til at det fremover måtte være en felles ambisjon at felles prosjekter utvikles gjennom Hub’en.

Mange disipliner

– Hvem passer inn som neste generasjons kunnskapsmedarbeider i Ulstein? spurte Per Olav Brett fra Ulstein Group retorisk. – Skal vi lykkes med forretningsutvikling og tjene masse penger, må ny kunnskap tas i bruk. Suksessen vi har hatt med bruk av erfaringsbasert kompetanse er ikke lenger nok. Vi må tilpasse forretningskonseptene i henhold til hva som skjer til enhver tid, og tiltrekke oss kunnskapsinteresserte mennesker som vil bruke Ulstein som laboratorium.

Ulstein står bak et gaveprofessorat ved Høgskolen i Ålesund, men det er på ingen måte en gave uten forventning til avkastning. Selskapene som plasserer penger i slike initiativ, gjør det for å styrke konkurransekraften og overleve i et tøft marked. Per Olav Brett mener at man gjennom gaveprofessoratet ikke bare får kunnskap. Professorene er også et bindeledd til fremtidig kompetent arbeidskraft. Disse perspektivene er nok gjeldende for mange av giverselskapene.

Under arrangementet i Bergen ble flere av gaveprofessorene gitt anledning til å presentere arbeidet sitt. Nevnte Roar Ådland var én av disse. I tillegg var Kjell Ivar Øvergård fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold, samt Sören Ehlers fra NTNU til stede. Erik Dyrkoren fra Maritim21 er styremedlem i Global Maritime Knowledge Hub, og redegjorde for satsingen i et helhetlig perspektiv. Professor Siri Pettersen Strandenes ved NHH redegjorde for noen av institusjonene positive erfaringer med kunnskapsatsingen.

Ådland tilhører NHH og jobber med skipsfartsøkonomi, Øvergård tilhører det psykologiske fagfeltet, mens Ehlers fokuserer mot teknologi. Disiplinene gaveprofessoratene dekker er mangfoldige, og det kommer mye kunnskap av det. Erik Dyrkoren fremhever at pengene næringslivet har brukt ikke bare har ledet frem til professorater med isolerte problemstillinger. I neste rekke kommer det masteravhandlinger og en rekke publiseringer.

Går ikke av seg selv

Likevel er ikke Global Maritime Knowledge Hub en ren suksesshistorie som ikke trenger oppfølging. Dyrkoren presiserer viktigheten av at kunnskapen som skapes, bearbeides og bygges på for å være relevant for næringslivet. Det er ikke slik at næringslivet kommer til å bla opp i evig fremtid, og hva skjer da med finansieringen?

Man kan ikke bygge en forskningsmessig infrastruktur som blir overflødig når giverne trekker seg ut. Det betyr mer oppfølging fra Global Maritime Knowledge Hub, og det forutsetter større ressurser i selve Hub’en. Forhåpentligvis lar dette seg gjennomføre, for det er åpenbart mye kunnskap og kompetanse å hente gjennom en slik satsing.