28.07.2014 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ship Finance International Limited selger de tre 1999-bygde VLCCene Front Opalia, Front Comanche og Front Commerce til Sinokor. Totalprisen oppgitt av SFIL er ca. $77,5 mill, inkl. upfront beløp på ca. $10,5 mill. fra Frontline, hvilket skulle bety ca. $22,3 mill. per skip i relevant salgspris. I en markedsrapport blir imidlertid prisen oppgitt til ca. $23/23,5 mill. per enhet. Skipene er på ca. 300.000 dwt bygget ved Kawasaki (1) og Hitachi (2).

Samtidig kanselleres certepartiene med Frontline. Frontlines totale kompensasjonbeløp til Ship Finance er ca. $58,8 mill. for tidlig terminering av certepartiene. Etter dette er antallet Ship Finance skip på charter til Frontline 17 (12 VLCCer og 5 Suezmaxer).

Farstad Shipping opplyser om inngått befraktningsavtaler for totalt 13 skip på total kontraktsverdi ca. NOK 1,75 mrd. Summerer man varigheten (uten opsjoner) skulle det bety gjennomsnittlig dagrate på ca. NOK 263.000 med den antagelsen at alle kontraktene er på time charter basis. De lengste kontrakten gjelder Anchorhandlere.

BW Offshore overtar 100% eierskap i FPSO Petroleo Nautipa etter en avtale med Yinson. FPSOen eies av Tinworth Pte. Ltd. som tidligere var 50% eiet av BW Offshore. Prisen for 50% andelen er $49,3 mill. pluss ca. $10 mill. i arbeidskapital i Tinworth. FPSO Petroleo Nautipa operer i Gabon under kontrakt som varer til 3. kv. 2020.

Malaysiske IES Pioneer Ltd bestiller et multipurpose offshore fartøy av type MT 6015 ved Kleven for levering sept 2015. Skipet blir 90 m langt og utstyrt med blant annet 150 tonns AHC kran. Rederiet har opsjon på nok et skip. Pris oppgis ikke, men antas å være konkurransedyktig med det asiatiske verft tilbyr.

Prestfjord Havfiske kontraherte en tråler på 69 m ved spanske Freire s.a der Rolls-Royce skal levere design og utstyrspakke. Design er av type NVC 370. Kontraktsverdien for Rolls-Royce er på 70 mill. kr.

Wilhelmsen Technical Solutions har sikret seg multiple ordrer for levering av Maritime Protection Dry Inert Gas Generator (DIGG) systemer for installasjon på LNG carriers som er under bygging ved Japan Marine Uniteds Tsu shipyard. To DIGG enheter er for to gasskip for japanske Tokyo LNG Tanker Co., Ltd./Mitsui O.S.K. Lines (første skip) og Tokyo LNG Tanker Co./NYK Line (andre skip).

Scana Propulsion har signert to kontrakter for leveranse av fremdriftssystemer til to avanserte offshorefartøy med total kontraktsverdi er på ca. NOK 38 mill. Den ene er med Flensburger Schiffbau for to brønnintervensjonsfartøyer som bygges for Siem Offshore Norge. Det gjelder et diesel-elektrisk anlegg som består av to cp-propellere som er knyttet til en reduksjonsgear og hver propell er drevet av to elektriske motorer. Fremdriftssystemet er skreddersydd for skipets operasjonelle profil og er designet for å optimalisere dieselforbruket.

Det andre er med Rolls Rolyce Marine for leveranse av reduksjonsgear av typen ‘Twin-in single-out’ for Mulitipurpose installasjonsfartøyet Island Victory for Island Offshore. Skipet vil bli bygget ved Vard Brevik.

Statoil bokførte en gevinst i andre kvartal på 3,6 mrd. kr fra nedsalg i Shah Deniz og South Caucasus-rørledningen. Gevinsten ble motvirket av nedskrivninger på 4,3 mrd. i den landbaserte virksomheten i USA, hovedsakelig knyttet til vedvarende lokale prisforskjeller. Justert driftsresultat etter skatt var 9,9 mrd kr, sammenlignet med 11,3 mrd. i samme periode i fjor.

Statoil produserte 1,799 mill. foe per dag i andre kvartal, en nedgang på 9% sammenlignet med andre kvartal i 2013. Oppstart og opptrapping av produksjonen fra felt som Skarv på norsk sokkel, Marcellus og Eagle Ford i USA og PSVM og CLOV utenfor kysten av Angola bidro positivt. Dette ble motvirket av nedsalg og redeterminering, forventet naturlig nedgang, sesongeffekter og optimalisering av gassproduksjonen.

Selv om Midtøsten bare utgjør 4,5 prosent av verdensøkonomien, finnes mange av de rikeste landene i verden nettopp i denne regionen. Spesielt de oljeproduserende gulfstatene utmerker seg med svært høyt bruttonasjonalprodukt og personlig konsum per innbygger. Resultatene av ICP 2011, som ble lagt frem av Verdensbanken tidligere i år, viser at de største økonomiene i Midtøsten, målt ved prisnivåjustert BNP, var Saudi-Arabia, Egypt og De forente arabiske emirater. (SSB)

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-29 var 14.452 tonn (15.256 tonn uken før) til pris kr. 42,26 (40,22) per kg. I samme uke i fjor var prisen kr 45,12.

Kinas totale gjeld har økt til 251% av landets BNP i en tid da Kina forsøker å øke veksten i økonomien uten at det skal føre til finanskrise. Tallet var bare 147% da året startet. Ny kreditt i juni var på tilsvarende US$316 mrd. som er nesten en dobling fra talle i samme måned i fjor.

Den første LNG carrier med gass fra Qatar til Polens første LNG terminal ventes ankomme slutten av første kvartal 2015. Dette skal redusere landets avhengighet av russisk gass. Terminalen bygges i Swinoujscie og skal koste ca. $977 mill. Terminalens kapasitet er på 5 mrd. cbm gas per år som økes til 7,5 mrd.

Maersk Oil skriver ned verdiene på sine oljeinvesteringer i Brasil med $1,7 mrd. I juli 2011 betalte Maerk oil $2,4 mrd. til Sør-Koreas SK Energy for andeler i tre felt i brasiliansk farvann. Nedskrivningen reduserer Maersks investering til $0,6 mrd. Gruppens CEO uttalte at det var betydelig mindre olje enn de hadde forventet, og i 2011 var selskapet mer optimistisk for prisen på olje.

Royal Dutch Shell har oppdaget 100 mill. fat med oljeekvivalenter i Norphlet i Mexico Gulfen. Dette er Shells tredje store funn i området. Dette området fikk et seks-måneders moratorium etter Deepwater Horizon ulykken, men har nå gjort et comeback med mange selskaper som utvider letevirksomheten der.

Rydberg brønn ble boret til dybde på 8.000 meter inkludert 2.300 m med vann. Shell ervervet den første lease i regionen i 2001 og har gjort tre store funn på totalt mer enn 700 m fat olje ekv. Shell er operatør på feltet med 57,2% andel.

Interim avtalen mellom Iran og seks vestlige land som tillater Iran å eksportere begrensede megder med råolje, blir forlenget med fire måneder. Avtalen ville ellers opphørt 20. juli. Den iranske eksporten falt med ca. 10% i juni fra måneden før til 1,2 mill. fat/dag.

Kinas import av råolje, inkludert over-land, økte mer mer enn 10% i første halvår til totalt 6,1 mill. fat/dag. Medvirkende til økningen er skipninger fra Angola, Iran og Irak.

Otto Marine Limited med hovedkvarter i Singapore opplyser at gruppen sikret seg befraktningskontrakter til verdi ca. US$404 mill. i 1. halvår 2014. Gjennomsnittlig varighet på kontraktene er 3-5 år. Otto Marine fokuserer primært på markeder i Nordsjøen, Afrika og Australasia samt cabotage beskyttede områder som Malaysia og Indonesia. Selskapet driver 64 offshore fartøyer og eier et skipsverft i Batam, Indonesia.

Vard Vung Tau i Vietnam skal bygge en PSV, type VARD 1 08, for E.R. Offshore som tidligere har vært viktig kunde for norske verft (E.R. pluss norske bynavn). Levering er satt til 2. kv. 2016. Prisen oppgis ikke.

Stålproduksjonen i verden (65 land) steg med 3,1% år/år i juni. For første halvår var veksten på 2,5% fra samme periode i 2013. EUs vekst var her 3,% og Asias hadde økning på 2,9%.

I juni økte Kina produksjonen med 4,5% fra samme måned i fjor.

BHP Billiton produserte 69 mill. tonn jernmalm i Australia i andre kvartal. Dette brakte totalten i finansåret 2013/14 opp i 225 m. tonn, en økning på 20% fra samme periode året før. I 2014 ventes den australske jernmalmeksporten å øke med 17%.

Siden årets begynnelse har prisen på jernmalm falt med ca. 30%, og mange frykter supply overskudd.

Vales (Brasil) jernmalm produksjon var på 79,4 mill. tonn i 2. kvartal og 153 m. tonn i første halvår som er en økning på 9%..

Den total kinesiske importen av jernmalm falt med 4% i juni fra måneden før til 74,6 mill. tonn.

Containers. Terminal operatøren DP World handlet totalt 29,4 mill teu i første halvår 2014, en oppgang på 9,3% år/år.

Import av containers med last økte med 5,7% for de fem største US West Coast havnene (LA, Long Beach, Oakland, Tacoma, Seattle) i første halvår til 4,8 mill. teu.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).