25.05.15 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kontrahert. I løpet av årets første fire måneder er det i verden inngått ordrer for 301 skip på totalt 23,7 mill. dwt, ned med 40% målt i dwt og omgjort til årlig basis. Månedsgjennomsnittet har falt fra 9,8 m dwt i fjor til 5,9 dwt hittil i år. Tank sektoren står for over halvparten av årets ordrer (i dwt).

Hittil i 2015, per begynnelsen mai, er blitt investert ca. $16,9 mrd. på nybygg globalt. Dette er en nedgang på 53% fra samme periode i 2014, til tross for at gjennomsnittlig kontraktspris er høyere i år. Det er spesielt bulk carrier sektoren som svikter, mens Tank- og containerskip holder seg bra. Det sterke tank fraktmarkedet har påvirket kontraheringslysten for stortank, der Aframax typen fører an, og da for råolje heller enn med coated tanker for clean laster. (Clarkson Research).

-

Salg. Tank.

Situasjonen er uforandret, - mange vil ha tankskip, men ikke til prisen som selgerne forlanger. Salgene som rapporteres her, er gjort de siste to ukene.

VLCC’ene Universal Queen og Universal Crown begge ca. 309.370 dwt bygget 2005 Hyundai Ulsan er solgt til Sinokor for $49.5 mill. hver.

Double hull tankeren Texas Star 115.418 dwt bygget 2003 Sanoyas er solgt for $27,9 mill. til Yinson Holdings, Malaysia for conversion til FPSO. Her er det visstnok subjects som varer i 6 måneder og influerer dermed på prisen i positiv retning.

Flagship Jasmine 114.900 dwt bygget 2015 Daehan Haenam, S.Korea er solgt for $61,5 mill. til Scorpio Shipmanagement, Monaco. God pris.

River Pride 105.547 dwt bygget 2007 Sumitomo er solgt for ca. $36,75-37 mill. til greske Minerva - også dette en høy pris.

Songa Coral 107.081 dwt bygget 2005 Koyo, Japan er solgt til norsk kjøper for $31 mill.

4 x Panamax tankskip som bygges ved STX Jinhae som bnr. 1651, 1652, 1657 og 1658 på 73.500 dwt for levering to i 2015 og to i 2016 er solgt for $53,5 mill. hver til greske Prime Marine.

Kaspar Schulte 72.718 dwt bygget 2004 Samsung Geoje er solgt for $21 mill.

Product. Maersk Tankers har gjort nok et kjøp; IMO II/III tankeren Flagship Iris 51.556 dwt bygget 2012 Hyundai Mipo ble innkjøpt for $30,5 mill. Prisen er den samme som et salg av søsterskip i januar.

Eships Falcon (IMO III) 51.156 dwt bygget 2010 SLS Shipbuilding er solgt for ca. $25/25,5 mill. visstnok til Midt-Østen kjøper (UACC). Skipet har nylig passert surveys og DD, så kanskje prisen skulle vært noe høyere ...

Gass.

LPG. Gas Scorpio 49.679 dwt 78462 cbm bygget 1995 Mitsubishi H.I. oppnådde $39 mill. fra Truong Phat Loc.

LNG. LNG Abuja 72.560 dwt bygget 1980 Gen. Dynamics er solgt for conversion for $20 mill. til Golar LNG Ltd.

Salg. Bulk.

Capesize.

Blue Cho Oyu 180.161 dwt bygget 2011 Daehan Haenam, S. Korea er solgt for $29 mill. til Hellas. Omtrent uforandret fra salget av søsterskip tidlig i måneden alderen innberegnet.

Jiang Jun Shan 176.924 dwt bygget 2006 Namura Shipbuilding gikk for $18,2 mill. til Winning Shipping. Skipet har vært i opplag i Kina i hele år og SS/DD er due. Derav følger den meget dårlige prisen (for japansk bygget skip).

Cecilia 170.565 dwt bygget 1999 Namura Shipbuilding gikk for pris høyt på $7-tallet med Vista Shipping som kjøper. Også her en meget svak pris.

Panamax. Flere salg som bekrefter prisnedgangen for denne sektoren. Medi Singapore 75.379 dwt bygget 2006 Universal S.B. ble solgt for $12,8 mill. med ‘surveys due’ senere i år.

Rose Atlantic 75.734 dwt bygget 2005 Sanoyas sikret seg $11 mill. fra kjøper Astra Shipmanagement.

Million Trader 76.466 dwt bygget 2004 Tsuneishi Zosen er igjen solgt, og nå for $9,3 mill. Salget for to måneder siden feilet – prisen var den gangen $12 mill.

Supramax. Hudson Trader II 58.110 dwt bygget 2009 Tsuneishi Zhoushan, Kina 4x30 t. kraner er omsatt for $14,2 til gresk kjøper. Brukbar pris i dagens marked.

Bao Flourish 56.832 dwt bygget 2012 Jiangsu New Hantong, med 4x36 t. kraner er solgt for $14,2 mill. til Bariba Corp. Betydelig svakere enn Hudson Trader II.

Handymax. Huarmey Queen 46.412 dwt b. 2006 Oshima SB, 4x30 t. kraner er omsatt for $9,5 mill. til Primal Shipmanagement. Omtrent uforandret pris fra et salg som ble gjort i mars.

Offshore

salg uten pris: Siem Offshore Rederi og Siem Offshore Ghana International, et selskap som er eiet 50% av Siem Offshore, har undertegnet salgsavtale for PSV’en Siem Sasha 2465 GT bygget 2005 ved Aker Langsten. Skipets ex navn var Sasha. Prisen rapporteres ikke.

Far Superior (PSV) 3.606 dwt bygget 1990 Kværner Florø er solgt til Blue Star Line.

Nybygg resalg av bnr. 510 ved Arctech Shipyard som skal leveres i 2016 er solgt til Arctia Icebreaking Oy.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).