23.02.2015 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

DOFs brasilianske datterselskap har Norskan Offshore kvittet seg med fem enheter hvorav tre er bygget i Brasil og to i Norge: Skandi Copacabana (AHTS), Skandi Leblon, Skandi Flamengo, Skandi Yare og Skandi Stolmen – de fire siste PSV’er. Kjøper er brasilianske egenkapitalfond selskaper. Salget er forventet å frigi ca. NOK 500 mill. i likviditet til rederiene etter nedbetaling av lån på skipene. Overlevering av skipene er planlagt å skje i perioden ultimo februar til april, ifølge selger.

Golar Viking 79.950 dwt bygget 2005 Hyundai HI er solgt for $135 mill. til PT Equinox, Indonesia. Indonesiske cabotage regler sier at LNG laster produsert og solgt innen Indonesia må transporteres på skip med indonesisk flagg. Landet har nylig fått tre nye LNG terminaler. To av disse opereres av PT Golar Indonesia som er et J/V mellom Golar og Equinox’s moderselskap.

Farstad Shipping og Technip har inngått et Letter of Intent for benyttelse av subsea skipet Far tbn Sleipner er som under bygging ved Vard Langsten. Kontrakten er på 11 måneder, men inkludert mob og demob kan befrakteren bruke fartøyet i opp til 16 måneder. Skipet skal leveres i mars/april, og betingelsene i kontrakt holdes hemmelig.

Ifølge SSB ble det eksportert varer for 71,6 mrd. kr i januar, ned med 20,9% år/år. Nedgangen skyldes først og fremst råolje som ble redusert fra en verdi på 29,2 mrd. til 13,2 mrd. i januar i år. Man må helt tilbake til november 2001 for å finne en måned da eksportverdien for råolje var lavere.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-7 var 14.634 tonn (14.693 tonn uken før) til pris kr. 44,78 (43,43) per kg. Prisen i uke-7 i fjor var kr 49,80.

Sør-Korea tilbake på nybygg toppen. Målt i compensated gross tons (CGT) stod Sør-Korea for 35% av totalen av nybygg levert globalt i 2014. Dette var første gang siden 2009 at Sør-Korea var større enn Kina. Den globale produksjonen av nybygg falt med 6% år/år i 2014 målt i CGT, mens nybygg levert i Korea falt med 3% holdt oppe av mange leveringer i de mer spesialiserte sektorene som LNG og store containerskip. Kina stod for 33% av totalen, og Japans andel var 19%. Det ventes ‘close race’ mellom de to største også for inneværende år.

Vil dagens mest populære skip føre til dårligere fraktmarkeder de neste to årene i de samme segmentene? Med ‘dagens mest populære’ tenker vi på de sektorene der andelen av nybygg i ordre i forhold til eksisterende flåte (målt i prosent) er størst. Det gjelder LPG skip over 60.000 cbm og Post-Panamax containerskip (målt i teu) − begge med 58%, samt boreskip (målt i GT) med 55%. Andre ‘i faresonen’ er LPG 30/60.000 cbm med 36% og LNG carriers med 39% (målt i cbm). PSV ordreboken utgjør 28% av flåten (målt i GT).

Meglerfirmaet E A Gibson sier at det er blitt rapportert flere steder at Kina lenge har ambisjoner om å transportere 85% av råoljeimporten på kinesisk kontrollerte skip, − og at en mega ordre på opp til 80 VLCC’er kan bli virkeliggjort. Men heldigvis for internasjonal shipping er ikke dette tilfellet, − ennå i hvert fall. Og kinesiske befraktere skal ikke være innstilt på å betale ‘over the market’ for å støtte et slikt program.

Nye olje- og gassfunn, ekskludert skifer, falt til laveste nivå på 20 år i 2014, ifølge IHS. Avhengig av senere revideringer kan 2014 vise seg å bli det verste året for nye funn siden 1952.

EIA annonserte at i uken som endte 13 februar, økte lagrene av råolje i USA med 7,7 mill. fat. Ikke-strategiske lagre i USA hadde økt til 425,6 mill. fat, − det høyeste for denne tid på året på minst 80 år.

Japans import av råolje falt med 7,2% år/år i januar til gjennomsnitt 3,6 mfd, ifølge Reuters som siterer Japans Ministry of Finance.

Kinas import av råolje var totalt 6,6 mill. fat/dag i januar, eller 8% lavere enn foregående måned.

Verdens stålproduksjon (65 land) falt med 2,9% i januar fra samme måned i fjor. Kinas produksjon falt med 4,7%, og EUs med 1,1%.

Ny styreleder for China Iron & Steel Association uttalte at stålproduksjonen i landet nå hadde nådd toppen, og til med et ‘turning point’. Fokus må skiftes fra ekspansjon til kvalitet og effektivitet. Forbruket av stål i Kina falt for første gang på 30 år i 2014.

Kinas handelsoverskudd steg til rekord på $60 mrd. i januar. Grunnen var lavere import og eksport enn forventet. Eksporten falt med 3,3% år/år og importen med 19,9%. Medvirkende til utviklingen var fallende varepriser.

Landets import av jernmalm falt med 9,4% i januar målt i volum, men målt i verdi var fallet på 50,3%. Importen av råolje falt med 0,6% i volum og med 41,8% i verdi.

Japans kullimport steg til ‘all-time high’ med 17,7 mill. tonn i januar, en oppgang på 2,6% år/år. Importen av jernmalm falt derimot til laveste på syv måneder på 11 mill. tonn, ned med 9,1% år/år.

Indonesia eksporterte 408,2 mill. tonn kull i 2014, ned med 3,4% fra året før.

Containers. Singapores Neptune Orient Lines (NOL) har solgt APL Logistics til japanske Kintetsu World Express for US$1,2 mrd. APL har fremvist tap de fire siste årene. Bakgrunnen for kjøpet skal være at Kintetsu vil øke sin tilstedeværelse i USA. 63% av APLs inntekter var relatert til USA i 2014.

Container traden fra Fjerne Østen til Europa steg med 7,7% i 2014 til estimert 15,4 mill. teu.

Singapore håndterte 2,78 mill. teu i januar, en økning på 3,6% fra samme måned i fjor. Volumet for Hong Kong falt derimot med 6,1% til 1,83 mill. teu i januar.

Volumet av containers over Shanghai havn steg med 5% i 2014 til 35,3 mill. teu.

Capesize Chartering Ltd (CCL) heter det nye j/v befraktningsselskapet for fem rederier: Bocimar, CTM, Golden Union Shipping., Golden Ocean Group Limited og Star Bulk Carriers CORP. CCL skal koordinere befraktningstjenestene til alle de fem selskapene. Oppstart er andre halvdel februar og alle nåværende kontorene de partene blir involvert.

Samtidig inngår Golden Ocean og Knightsbridge en merger avtale som skal opp til behandling den 26. mars på Bermuda.

Petrobras (1). Så blir også Rolls-Royce trukket inn i skandalen som benevnes som ‘a multibillion-dollar bribery and kickback scheme at Petrobras, Brazil’s state-controlled oil producer’. R-R har produsert gassturbiner for Petrobras’ oljeplattformer, og bestikkelsene påstås betalt via en agent i bytte mot en $100 mill. kontrakt, ifølge en tidligere Petrobras executive, gjengitt i Financial Times. Rolls-Royce svarer at selskapet ikke vil tolerere utilbørlig forretningsoppførsel. (Financial Times).

Petrobras (2). I sin innvielsestale 1. januar i år uttalte President Dilma Rousseff at hun skulle forsvare Petrobras mot fiender utenlands, og at hennes (Workers Partys) politikk ville sikre brasilianerne kontroll over oljerikdommen. Vanlige brasilianere vet nå nøyaktig hvem disse brasilianerne var – og det var i hvert fall ikke dem. Hittil har påtalemakten påvist $730 mill. i mistenkelig utbetalinger, og ifølge tidligere ansatte har disse pengene blitt kanalisert til Workers Party og deres allierte til personlig vinning. (The Economist).

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).