22.09.2014 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salg. Tank.

VLCCen BW Nysa 299.543 dwt bygget 2000 Daewoo med dobbelt skrog er solgt for ca. $30 mill. til Hellas – muligens til Smart Tankers.

Aframax. Song Lin Wan 105.965 dwt bygget 2002 Namura er solgt til Zodiac, UK for $19,2 mill.

Product. Søsterskipene British Chivalry og British Harmony begge ca. 46.803 dwt bygget 2005 Hyunda er solgt for $18,5 mill. hver, inkl. 2 års bareboat der raten ikke rapporteres.

Søsterskipene Topaz Express og Diamond Express begge ca. 45.650 dwt bygget 2009 Minaminippon, Japan, er solgt til Island Navigation, Hong Kong for $22,5 mill. hver.

Kjemikalieskipet Dongbu Promy 2 10.977 dwt bygget 2010 Nokbong S.B. er solgt for $14 mill. til Korea.

Salg. Bulk.

C Phoenix 176.000 dwt bygget 2012 Jiangsu Rongsheng rapporteres solgt for ca. $40 mill. inkludert resten at t/c til Bunge som løper frem til 1/2016 til ca. $16.000 per dag minus 3,75% kommisjon. Bunge har en opsjon på nok ett år til rate $17.000 pd. Det ryktes imidlertid at dette er reforhandling av kjøpet som fant sted i mai.

En annen rapportert har en annen vri: Det er Bunge (Switzerland) som har utøvet en kjøpsopsjon under certepartiet. Samme rapport mener at på markedet skulle prisen vært ca. $48 mill. (altså god deal for kjøper – men det er jo det som er hensikten med opsjoner).

Berge Mcclintock 179.515 dwt bygget 2012 Hanjin er solgt til gresk kjøper for $52,5 mill. Det passer jo bra med antydningen ovenfor – Korea bygde skip får som kjent bedre pris enn Kina-skip. Prisen er på linje med ‘last done’.

Panamax. Etter oppgang tidligere i år har prisene nå fallende tendens og er tilbake til nivået i september i fjor. Estimert verdi for 5 år gammelt skip er nå $22,5 mill. og for 10 år gammelt ca. $16,5 mill.

Sinokor Pioneer 70.153 dwt bygget 1995 Sumitomo er solgt for $5,95 mill. til Kina.

Norsk kjøper av ‘distress’ salg: Norske Maritime Opportunities (..) rapporteres som kjøper av to Supramax skip: Emerald Strait og Endeavour Strait, begge ca. 56.830 dwt bygget 2010 ved Sanfu i Kina. Pris: $22,5 mill. per skip. Prisen virker ikke helt ‘distressed’ – det har vært flere billigere salg av Kina-bygde skip i det siste.

Norsk kjøper står bak anskaffelsen av Free Jupiter 47.777 dwt bygget 2002 Nantong Cosco med 4x30t kraner for $12,3 mill. med 7 års b/b til $5.325 per dag.

Handysize. Kwela 32.556 dwt bygget 2002 Kanda S.B., 4x30,5t kraner er solgt for ca. $10,8 mill. til ACT Infraport, India.

Containers.

Global Ship Lease, Inc. kjøper ett 8063 teu containerskip fra en ledende containerlinje til pris på $55 mill. Skipet er bygget i 2005 og skal av selger tas tilbake på time charter for 36 – 39 måneder til brutto $34.500 per dag. Det aktuelle skipet kan være OOCL Atlanta 99.518 dwt 8063 teu bygget 2005 Samsung H.I.

Nybygg.

Kinas Cosco bekreftet en nybygningsordre for fem containerskip på 14.500 teu for bygging i Kina, ved Changxing Shipyard og planlagt levering i 2016/17. Totalkontrakten er på $618 mill. og etterfølger en lignende ordre i januar, men da for 9400 teu størrelsen. Alliansepartneren, japanske K-Line, har plassert en kontrakt i Japan, ved Imabari, for fem 13870 teu skip med første levering i 2018.

Short-sea.

Norske Peak Shipping har kjøpt fire MPP skip: Abis Bordeaux 3.930 dwt og søsterskipet Abis Breskens begge bygget 2011 ved Hangzhou Dongfeng – pluss Abis Bremen 3.948 dwt og søsterskipet Abis Breskens – begge bygget 2011 ved Partner Stocznia. Alle skipene har teu kap. på 214 teu, og en bloc prisen rapporteres som $24 mill.

Passasjerskipet Blue Star Ithaki 1857 GT 1313 pax. bygget 2000 ved Daewoo er solgt for $40 mill. til Canada.

Bygget ved Mjellem & Karlsen i 1984: Fergen Gloppen (295 pax. 140 biler) rapporteres solgt, men uten pris.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).