08.02.2016. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Varsko. Med mange nybygg leveringer og lite demolition, kan Tank flåteutviklingen begynne å bekymre. Tar man flåtereserven (nybygg i ordre pluss opplag pluss storage) og setter den opp mot salg til demolition siste 12 måneder, og dagens flåte – har ikke forholdet sett så dårlig ut siden oktober 2009.

-

VLCC.

Raten fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen var uforandret med time charter equivalent inntjening på ca. $47.000 per dag. Lumpsum raten fra Caribs til Singapore falt til $6 mill.

Suezmax.

Raten fra Vest-Afrika til Middelhavet falt med 5 poeng til WS 75, og inntjeningen ble redusert med ca. $3.000 til ca. $27.500 per dag.

Periode. Shell sluttet to skip for 18 måneders time charter, Seacross 163.288 dwt til $32.500 per dag levering Svartehavet og Everbright 156.719 dwt til $33.000 per dag levering ’West’.

Aframax.

Caribs markedet tok seg opp igjen for lossing US Gulf til ca. $28.000 per dag. I Nordsjøen er ratene uforandret på ca. $33.000 per dag, men de som kan trade i is i Baltic kan kommer over $50.000 per dag. Markedet svekket seg for laster fra Svartehavet til Middelhavet med ca. $5.000 til nå ca. $17.500 per dag.

Clean markedet fra Midt-Østen Gulfen synes å svekke seg videre og ligger på ca. $24.000 i inntjening for laster til Japan.

MR – Product.

37.000 t laster fra Nord-Europa til US Atlanterhavskyst ga ikke mer enn ca. $15.000 i inntjening, mens rundtur med last tilbake fra US Gulf holder seg på vel $20.000 per dag. Gjennomsnittet for forskjellige trades oppgis ligge på ca. $14.500 per dag.

Periode. Atlantic Jupiter bygget 2009 36.529 dwt ble sluttet for 2 år til Signal Maritime til $14.000 per dag pluss profit sharing med levering UK/Continent.

LPG – VLGC.

Markedet er under press med usikkerhet blant aktørene for den kortsiktige utviklingen. Baltic Index har falt til ca. $50 per tonn for Midt-Østen Gulfen / Japan laster, noe som gir ca. $50.000 per dag eller litt under. En kilde mener at nivået ligger nærmere $45.000.

Periode markedet antas ha blitt redusert videre til nærmere $42.000 for ett år for moderne 84000 cbm skip.

Det meldes om resalg av et 84.000 cbm skip til pris litt over $80 mill. med levering prompt ex yard i S.Korea.

LNG.

Antatt spot nivå for 160.000 cbm skip er uforandret på ca. $29.000/dag for spot trading og ca. $30.000 for ett års t/c.

Offshore.

Ikke mange rapporterte slutninger, men flere AHTS’er ble rapportert til £7000 dagrate, mens PSV’ene ikke fikk mer enn £3.500 til £6.000.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).