06.04.2015 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Wilson ASA kontraherer en serie på 3 x 2.600 dwt bulkskip ved kinesiske Wuxue Janda Shipbuilding med levering i 2016. Rederiet har opsjon for ytterligere to skip. Kontrakten er gjort med visse forbehold. Skipsprisen er ca. EUR 3,25 mill.

Navig8 Chemical Tankers Inc. har inngått avtale med Ocean Yield om salg og lease-back av åtte nybygg kjemikalietankers som bygges i Korea ved Hyundai Mipo henholdsvis STX Offshore & Shipbuilding. Netto betaling til selger etter 10% selgers kreditt vil bli $277 mill. (Brutto pris $306,8m). Bareboat charters er for 15 år. Selger har tilbakekjøpsopsjoner som kan iverksettes første gang etter fem år.

Viking Supply Ships har inngått en avtale for Brage Viking fra 1 April 2015 på 32 måneder fast og med opsjoner (antageligvis befrakters) på totalt 18 måneder. Kontrakten betyr visse investeringer på ca. $5-7 mill. som involverer ca. 4 ukers offhire. Kontraktsverdien inkl. opsjoner er ca. $100 mill.

Saipem Ltd har erklært opsjon for forlengelse av kontrakten for konstruksjonsskipet Normand Cutter med ett år fra mai 2015. Dette den siste av i alt tre årlige opsjoner. Forlengelsen er gjort på eksisterende betingelser.

Deep Sea Supplys PSV flåte tjente brutto $18.400 per skip per dag i mars og AHTS flåten ca. $19.400 i samme periode. Rederiet har mottatt termination notice under en avtale for Sea Falcon i Nordsjøen. I mars i fjor var de respektive tallene $20.200 og $20.300 per skip/dag.

Rolls-Royce skal levere seks B33:45 dieselmotorer til Fuijan Mawei i Kina. Sammen med Rolls-Royce-propeller skal motorene gi fremdrift til verdens aller første støttefartøy for gruvedrift på havbunnen. Skipet er designet av SeaTech Solutions i Singapore for Marine Assets Corporation (MAC) i Dubai. Fartøyet skal levers i slutten av 2017 og skal i oppdrag for Nautilus Minerals i prosjektet Solwara 1 i Bismarcksjøen, utenfor Papa New Guinea. Skipet skal brukes til å utvinne kobber, gull, sølv og malm fra havbunnen, på cirka 1.600 meters dyp.

SSI er i ferd med å selge Honduras Star (10.581 dwt bygget 1992) for $6 mill. Det vil gi bokført gevinst på ca. $0,4 mill.

Northern Offshore, Ltd. annonserer at jack-up riggene Energy Engager og Energy Encounters leveringer forsinkes med ni måneder fra verftet i Kina. Nye datoer er 12/2016 og 6/2017. Rederiet uttaler at det setter pris på verftets cooperation.

Merger mellom Knightsbridge Shipping Limited og Golden Ocean Group Limited er fullført. I den forbindelse vil Knightsbridge forandre navn til Golden Ocean Group Limited.

Offshores inntog i NOR redder gjennomsnittsalderen i flåten. SSB viser til at 89 fartøyer er i aldersgruppen 0-4 år med en samlet GT på 443.000. I den andre enden av skalaen er det så mange som 381 fartøyer som er 30 år eller mer (43% av NOR flåten), og ingen av disse er utenlandsk eiet. I NIS er det kun 22 skip i denne aldersgruppen.

Hvor holder skipsrederiene til? Clarkson Research har laget en liste over de 20 mest populære byene. Athen troner suverent på topp, fulgt av Tokyo, Hamburg, Singapore, Hong Kong og Seoul. København er på 9. plass og Oslo på 13. plass. Men kommentarer i teksten tyder på at offshore rederiene i Norge er plassert i Oslo? Topp-5 av byene står for hele 40% av tonnasjen i verden.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-13 var 20.283 tonn (19.019 tonn uken før) til pris kr. 40,32 (41,79) per kg. Prisen i uke 13 i fjor var kr. 44,-.

Saudi Arabia pumpet ca. 10 mill. fat/dag forrige uke, nær rekordnivå og 0,4 mfd høyere enn taket fra Opec. Det oppfattes som nok et eksempel på at landet ønsker å opprettholde sin markedsandel til tross for lavere priser. Det forventes at Saudi Arabias eksport vil stige med 2% til 7,6 mill. f/d i år.

Iran og Vesten har kommet frem til en rammeavtale vedr. landets kjernekraftprogram. Det ventes at dette vil bety gradvis nedtrapping av sanksjonene hvis partene kommer i mål med en avtale innen 30. juni. Det blir interessant å se hvordan dette vil påvirke tankmarkedet.

Mexicos eksport av råolje til Europa steg i februar til høyeste nivå på mange år med 346.000 fat/dag, ifølge Pemex.

Maersk Line har bekreftet en ordre for syv containerskip pluss to opsjoner for 3600 teu størrelsen med is-klasse for bygging ved Cosco Zhoushan. Skipene skal leveres i 2017 og skal inn på Seago Line short-sea services i Europa.

Good news: Flåteutviklingen for bulkers viste nedgang på 0,8 mill. dwt i mars, og på 12 måneders basis har veksten falt til 3,7% - laveste siden juni 2004. 12-måneders veksten er nå 32,6 m dwt, - ned fra nesten 40 mill. da året startet. Det er naturligvis salg til demolition som medvirker sterkt med ca. 8,6 m dwt i første kvartal.

Tank flåten vokser med 1,8% på årsbasis.

Kinas import av thermal kull (for energiproduksjon) falt med 12% i februar fra måneden før til nær laveste nivå på fire år. Nyttårsfeiringen kan ha medvirket til det lave tallet.

Kullagrene ved indiske kraftstasjoner hat steget til 25 mill. tonn, det høyeste nivået siden september 2013.

Australias eksport av jernmalm økte i februar, men var likevel den laveste siden februar 2014. Australias kulleksport falt til laveste på 22 måneder i februar.

Brasils eksport av jernmalm i mars var på høyeste nivå på tre måneder med 30,8 mill. tonn. I første kvartal var eksporten 7,5 mill. tonn høyere enn samme periode i fjor.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).