YEED på Stord leverer maritim teknologi til Teekays nye tankskip for 120 millioner kroner. Foto: Teekay.

YEED på Stord leverer for 120 mill til Teekays nye tankskip

Yaskawa Environmental Energy Division (tidligere The Switch) på Stord leverer produkter til Teekays nye tankskip for 120 millioner kroner. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi har fokusert på å utvikle teknologi som reduserer driftskostnadene, slik at fartøyene kan bli mer konkurransedyktige og redusere deres innvirkning på miljøet sier Asbjørn Halsebakke, daglig leder i YEED Norge. Vi føler at det er en økende etterspørsel etter smartere og mer bærekraftige operasjoner, og dette konseptet fra Teekay og Wärtsilä medvirker til nettopp det. Vi er glade for at teknologien vår spiller en så viktig rolle i et design som kan være en ekte “gamechanger” for slike skip, sier Halsebakke.

- Våre løsninger medvirker til lavere drivstoff-forbruk og bedre energiutnyttelse sier daglig leder Asbjørn Halsebakke i YEED Norge. Foto: Sigbjørn Larsen.

Dette leverer YEED:

- For Teekays nye tankskip (Samsung SN2241, SN2242, SN2256 og SN2257) er vi en underleverandør til Wärtsilä, sier Key Account i YEED Paul Atherton til Skipsrevyen. Det er Wärtsilä som leverer den totale løsningen. For alle disse nye tankskipene består våre leveranser av 4 frekvensomformere for alle thrustere, i størrelse orden 2200kW per stk. 4 frekvensomformere for hovedfremdrift, 2 stk i paralell (tandem løsning på motorene) per hovedfremdrift. 2 x 3800kW per hovedfremdrift. 2 stk DC-Hub som inneholder uavhengige frekvensomformere for kompressor og pumpe applikasjoner. 2 stk DC-Hub som inneholder uavhengige frekvenomformere for forskjellige applikasjoner, der i blant DC/DC-chopper for batteri. Her er det også en generator tilkoblet, denne generatoren kjøres av en motor som kan bruke gjenvunne flyktige organiske forbindelser (VOC) som drivstoff.

Disse to DC-hub’ene kan også kobles sammen slik at man kan flytte energi fra en side til den andre siden. De to DC-hub’ene kobles sammen gjennom vår unike EBL, Electronic Bus Link. EBL brukes parvis sammen og kan i tilfelle feil utkoble på 10micro sekund. Hver DC-hub har også 2 stk "grid convertere" og disse er koblet til hver sin LLC-trafo (Wärtsilä scope). Disse trafoene er en del av Wärtsiläs LLH (low loss hybrid) konsept, opplyser Atherton.

Fra venstre; daglig leder Asbjørn Halsebakke, key account manager Paul Atherton og markedsdirektør Ville Parpala.

Japansk bedriftskultur

Selskapet ble nylig kjøpt opp av japanske eierinteresser. 

- Det er stor forskjell på japansk og finsk bedriftskultur, sier markedsdirektør Ville Parpala i YEED.  Japanerne hater å tape ansikt. De hater samtidig å se andre gjøre det også og vil heller snu seg bort og se en annen vei til du igjen har gjenopprettet verdigheten. Japanerne sørger også for å utplassere japanske arbeidstakere i alle avdelinger i bedriften. De er nok eiernes øyne og ører i bedriften, selv om de har andre stillingsbetegnelser og fungerer også godt i sine respektive arbeidsroller og relasjoner. Japanerne legger seg ellers ikke opp i driften så lenge selskapet skaper verdier og går med overskudd, sier Parpala. Japanerne tenker langsiktig. De har investert tungt i nye testfasiliteter i Finland. Takket være YEED har vi fått tilgang på nye markeder og en enda bredere produktporteføje, sier Parpala til Skipsrevyen.