Eastern Pacific Shippings 11 nye LNG-drevne bilskip skal utstyres med Wärtsiläs hybride fremdriftssystem. Illustrasjon: Eastern Pacific Shipping Pte Ltd
Eastern Pacific Shippings 11 nye LNG-drevne bilskip skal utstyres med Wärtsiläs hybride fremdriftssystem. Illustrasjon: Eastern Pacific Shipping Pte Ltd

Wärtsilä leverer hybridløsning til elleve nye bilskip

Wärtsilä skal levere hybride fremdriftssystem til elleve nye bilskip. Skipene bygges ved Jingling- og Weihai-verftene i Kina for det singaporske rederiet Eastern Pacific Shipping, en ledende leverandør av tonnasje.

Publisert

Ved å velge Wärtsilä sin hybridløsning vil effektiviteten på skipene optimaliseres og utslippene bli mindre, heter det i en pressemelding. Videre gir systemet en effektiv fremtidssikring av fartøyene, siden det har innebygd fleksibilitet til å tilpasse seg fremtidige teknologiskifter. Disse kan komme i form av alternative drivstoff, større batterikapasitet, solcellepaneler eller brenselcelledrift – løsninger som alle kan integreres enkelt i Wärtsilä-systemet.

– Eastern Pacific Shipping er forpliktet til å redusere våre karbonutslipp som en del av industriens energiomstilling. Vår avkarboniseringsinnsats inkluderer implementering av toppmoderne teknologier som forbedrer effektiviteten på våre nybygg og forbereder dem på en nullutslippsfremtid. Vi er glade for å samarbeide med Wärtsilä om dette viktige prosjektet, siden de har en lik tilnærming og en enestående merittliste innen hybridsystemer, sier kaptein Nadim Prasad, flåtedirektør i Eastern Pacific Shipping.

Det hybride fremdriftssystemet Wärtsilä skal levere inkluderer akselgeneratorer, omformere, energilagringssystem, samt Wärtsiläs energistyringssystem – som kontrollerer hybriddriften.

– Elektrifisering tar skipsfarten et viktig skritt fremover på reisen mot dekarbonisering, Wärtsilä har en ledende markedsposisjon innen levering av fartøyer med hybride fremdriftssystemer, og vi har vært en pioner i å lykkes med å levere disse systemene til spesial- og handelsfartøy. En historikk som helt klart var en viktig faktor i tildelingen av denne svært viktige ordren til serien med hybridfartøy, sier Kjell Storelid, fra Ship Electrification Solutions i Wärtsilä Norway.

De 200 meter lange skipene, hvert med en dødvekt på 18.600 tonn, vil være i stand til å frakte 7.000 biler. Fartøyene forventes å bli levert fra 2024 og utover.