
Vil skape lavutslipp i skipsfart
For første gang forskes det på vind-assistert fremdrift i fullskala på havgående fartøy.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Samarbeidet er en del av WASP, Wind Assisted Ship Propulsion, som er et internasjonalt prosjekt med mål om å fremskynde det grønne skiftet i skipsfarten. Fremdrift gjennom bruk av vinden krever robust teknologi, men også at rederier ønsker å installere den nye teknologien. Fem skip har installert ny teknologi og sender data fra overfartene til forskere.
En ny rapport undersøker motivasjonen for installering, og legger frem et teoretisk rammeverk for hvorfor rederier velger vind-assistert fremdrift.
Fremskynder det grønne skiftet
– Vi ser på installasjonene av de ulike teknologiene over en viss periode, og forholdet mellom flere avgjørende faktorer, forklarer en av forskerne i prosjektet, Ning Lin ved Nord universitet i en pressemelding.
Markedet, område og forskjellige regulerbare forhold er blant faktorene. Målet for undersøkelsene er å identifisere hastigheten de ulike vind-teknologiene gir ved disse forskjellige forutsetningene.
– Økt bruk av vind-assistert fremdrift har potensial til å redusere klimagasser og bruken av tungolje, sier Lin.
Internasjonalt samarbeid
Vindkraftens potensial undersøkes frem til 2023. Prosjektet inkluderer 14 partnere fra hele nordsjøregionen, blant disse Nord universitet som eneste norske institusjon, som skal samarbeide i tre år.
– Dette prosjektet skaper samarbeid mellom universiteter, utviklere av vind-assistert teknologi og skipsrederier. Sammen finner de løsninger for å utvikle driftsytelsen i skipsfart.
– Vi forventer at resultatene vil ha stor innvirkning for bransjen regionalt og internasjonalt, forteller prosjektleder Kasper Uithof fra Netherlands Maritime Technology, NMT.
Gjennom å høste omfattende data om fremdrift av vind får prosjektgruppen verdifull informasjon. Hensikten med WASP-prosjektet er å bidra til et grønnere transportsystem i Nordsjø-regionen.
I tillegg vil det EU-støttede prosjektet informere om utviklingen av policyen i EU.
– Resultatene kan bidra til å lette utviklingen av like konkurransevilkår for dem som benytter vind-assistert teknologi. Det vil forenkle integrering av vinddrift og avkarbonisering av skipsfart over hele regionen, mener prosjektlederen.