
Vil endre tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk
Statsbudsjettet: Regjeringen foreslår i neste års statsbudsjett å videreføre tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk i 2021, og vil bevilge til sammen 1,9 milliarder kroner til ordningen. Samtidig innfører regjeringen et makstak i ordningen og avvikler tilskuddmodellen for lasteskip i NIS i utenriksfart.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk skal bidra til rekruttering av norske sjøfolk og konkurransedyktige vilkår for norske rederier med skip under norsk flagg. Vi skal ha en god ordning som bidrar til å sikre den maritime kompetansen vår, men den kan ikke være uten avgrensninger. Derfor foreslår vi å gjeninnføre et makstak for tilskudd, sier næringsminister Iselin Nybø (V)
Makstaket vil ifølge forslaget være på 200 000 kroner per sysselsatt, som et tiltak for å avgrense ytterligere vekst i de samlede utgiftene i tilskuddsordningen.
Makstaket innføres for seks av modellene i ordningen: petroleumsskip i NOR, konstruksjonsskip i NIS, skip i NOR, passasjerskip i NOR i utenriksfart, skip i NOR som betjener strekningen Bergen - Kirkenes og seilskip i NOR.
6500 sjøfolk blir påvirket
Tilskuddsmodellene for petroleumsskip i NOR og konstruksjonsskip NIS har i 2020 hatt et makstak på 216 000 kroner. Dette endres nå til et makstak på 200 000 kroner.
Tilskuddsmodellen for skip i NIS har hatt et makstak på 26 % av tilskuddsgrunnlaget. Regjeringen foreslår å vidareføre dette makstaket.
Regjeringa foreslår óg å avvikle modellen for lasteskip i NIS i utenriksfart. Ordningen ble oppretta i 2017 og har hatt en lavere effekt på sysselsetting enn det som først ble antatt.
Rederier som tidligere har mottatt stønad gjennom denne ordningen vil kunne få stønad gjennom den generelle tilskuddsmodellen for skip i NIS.
Regjeringen antar at rundt 6500 sjøfolk vil bli påvirket av endringene i ordningen.
Endringene i ordningen trer i kraft 1. januar 2021 og vil gjelde fra første termin 2021.