Travle dager hos Kleven

Det er full fart på Kleven Verft i Ulsteinvik i disse dager. Samtidig som Hurtigrutens nye skip bygges, skal verftet levere det sjette, og siste, ankerhåndteringsfartøyet til Maersk på nyåret.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Direktør Olav Nakken vil ikke være konkret om prosjekter de jobber for å få inn, men sier de er med på flere.

- Det viktigste akkurat nå er å sikre båt nummer tre for Hurtigruten, sier Nakken til Skipsrevyen.

Han innrømmer at det i lengden ikke vil være bærekraftig på verftet å bare bygge til sine eiere.

- Nei, da får de mange skip. Men det går ikke å holde på slik, vi må ha ha andre oppdrag også.

Da bunnen falt ut av offshoremarkedet var det, som for mange andre verft, viktig for Kleven å se etter nye muligheter.

Det sjette ankerhåndteringsfartøyet skal leveres til Maersk i januar Foto: Helge Martin Markussen

- Den gangen satt vi med to verft, og vi gikk hardt inn på blant annet fiskeri, forteller salgsdirektør i Kleven, Arve Holstad. - Nå er vi ikke i det segmentet med Kleven, og satser på spesialskip innen offshore, i tillegg til vind og vindmøller. Så kommer passasjerskip og explorermarkedet, legger han til.

Kleven Verft er så stort at det må være en viss tonnasje for at det skal lønne seg. Derfor vil de ikke bevege seg inn på mindre havbruksbåter.

Ny i jobben

Olav Nakken overtok som direktør på Kleven i oktober. Han er utdannet skipsingeniør og har jobbet med klassifisering av nybygde cruise- og passasjerskip i Det norske veritas. I tillegg har han ledet driften av fire verft i Aker Yards. Da han tok over direktørstolen kom han fra stillingen som prosjektdirektør i den delen av Hurtigruten som har ansvaret for nybygg. De første månedene har vært travle forteller han.

- Jeg har ikke rukket å tenke på så mye annet enn dette. Det er masse hyggelige og flinke folk her så jeg trives veldig godt, sier Nakken.

Han mener jobben har svart til forventningene han hadde, og skryter av bygda. Likevel tror han ikke at de ansatte har merket mye til at han tok over.

- Jeg er vel relativt ikke-autoritær og tror på flat struktur, sier Nakken. Det er en stil han ikke tror er noe problem i det internasjonale miljøet et verft er. - Det er heller positivt. Vi har fått mange positive signaler fra underleverandører som føler seg litt mer sett og ivaretatt, påpeker han.

Nakken er positiv for fremtiden til verftet, men har vansker med å spå hvordan det vil se ut.

- Det er vanskelig å spå, men jeg tror vi kommer til å videreutvikle den kompetansen vi har og får flere ben å stå på. Så tror jeg vi skal bruke anledningen til å få såpass god systematikk at vi tjener penger på første skip, hver gang, avslutter Nakken.