Messesjef Claus Ulrich Selbach. Foto: SMM

Verden samles i Hamburg

Annet hvert år samler den maritime industrien seg i Hamburg SMM er både showroom og en av bransjens viktigste møteplasser.  På messens første dag, tirsdag 4. september deler Skipsrevyen ut Ship of the Year. 

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Bare størrelsen på messen er slående. Med messegulv på 93 000 m2, fordelt på 13 haller, et forventet antall besøkende på 50 000 fra 124 ulike land, gjør SMM til verdens største shippingmesse, sier messesjef Claus Ulrich Selbach til Skipsrevyen. 

- Enda viktigere er kvaliteten på messens 2289 utsillere, som representerer hele verdikjeden i den maritime industrien, fortsetter Selbach. I tillegg til de mange utstillerne, vil over 70 høyprofilerte foredragsholdere snakke på de ulike tilhørende konferansene. 

- Det er viktig for oss å være tilstede og delta på så mange arranngementer som mulig for å møte og lære fra kunder fra hele verden, sier kommunikasjonsrådgiver Simon Adams i DNV GL.

Han legger til at klasseselskapet, som er en av hovedsponsorene også setter pris på at Hamburg, som er deres hovedsete for maritim aktivitet, blir så godt besøkt over de fire dagene messen finner sted.

– Med så mange på ett sted opplever jeg at temaene som tas opp på SMM har en bedre sjanse til å spres enn mange andre, sier Adams. 

Petter Kristiansen, salgssjef i danske Fayard har også dratt nytte av det store publikummet på messen, og ser den som sitt vindu til Europa.

– Det er veldig viktig for oss å være tilstede i den danske paviljongen og spre ordet om våre fasiliteter, sier Kristiansen, som etter å ha vært tilstede under messen i 2016 har fått kunder både i Tyskland og i Benelux-landene. 

Skipsrevyen vil også, tradisjon tro, være tilstede under SMM. Tirsdag 4. september kl 12.00 vil statssekretær Daniel Bjarmann-Simonsen dele ut prisen Ship of the Year i den norske paviljongen, Hall B7. Velkommen!