Kystverket sin rapport blir avgørende for fremdriften for Stad Skipstunnel. Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta

Venter avgjørende rapport om Stad Skipstunnel

Om vel en måned kommer Kystverket med rapporten som kan avgjøre om byggingen av Stad Skipstunnel kan starte opp som planlagt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er prisestimatet i Nasjonal Transportplan på 2,7 milliarder 2016-kroner som har vært utgangspunktet for det som senere har blitt en debatt der kostnadene har blitt estimert til å ligge vesentlig over estimatet i Nasjonal Transportplan.

Etter at selskapene Atkins og Oslo Economics hadde analysert estimatet som ligger til grunn for Nasjonal Transportplan, konkluderte de med at prosjektet ville bli 1 milliard kroner dyrere.

Prosjektleder i Stad Skipstunnel, Randi Humborstad.

Avviket var så stort at Samferdselsdepartementet ga Kystverket i oppdrag å gjøre en ny prisvurdering.

- Vi venter nå på at Kystverket skal komme med rapporten, som etter planen skal leveres til Samferdselsdepartementet 15. juni, sier prosjektleder i Stad Skipstunnel, Randi Humborstad til Skipsrevyen. Hun legger til at dersom Kystverket klarer å synliggjøre at de kan få ned kostnadene på linje med det som er avsatt i Nasjonal Transportplan (NTP) , prisjustert til 2019 kroner, så forventer de at regjeringen følger opp NTP og legger frem en endelig investeringsbeslutning for Stortinget.

Hurtigbåt

Slik tenker planleggerne at det kan se ut når verdens første skipstunnel kommer i bruk. Illustrasjon: Kystverket

I mellomtiden er det på oppdrag fra Vestlandsrådet laget en utredning om hvilken betydning tunnelen vil få for regionen. I forrige uke ble rapporten om hurtigbåtforbindelse mellom Bergen og Ålesund presenter.

- En forutsetning for en slik rute er jo at Stad Skipstunnel blir realisert. Uten den blir det aldri hurtigbåtforbindelse mellom Selje og Ålesund. Båtene får ikke sertifisering til å gå forbi det fryktede Stadhavet. Med hurtigbåtforbindelse blir  det mulig å utvide bo- og arbeidsmarkedet mellom Søre Sunnmøre og Måløy/Florø-regionen. Og dette er et viktig aspekt ved tunnelen, fastslår Humborstad.

Nøyaktig hvilke alternativer som blir valgt for en hurtigbåtforbindelse er for tidlig å si, men rapporten skisserer flere alternativ.

Reiselivet

Fakta om finansiering:

Stad skipstunnel var fullfinansiert i Nasjonal transportplan (NTP) (2018-2029) med en total kostnad på 2,7 mrd. kroner (2016 kroner).

Det er satt av 1,5 mrd. kr. i første periode (2018-2023) og 1,2 mrd. kr. i andre periode (2023-2029). I tillegg står det i NTP at det skal være byggestart i neste stortingsperiode (2017-2021).

Byggestart er nå ikke mulig før tidligst i 2022 på grunn av den eksterne kvalitetssikringen (KS2), og deretter ny bestilling til Kystverket datert 14. desember.

Kystverket trenger 2 år til å forberede byggestart til prosessen med grunnerverv, arkeologiske utgravninger, kontrahering og etablering av byggherreorganisasjon for å nå byggestart i 2022. 

Med byggestart i 2022 vil Stad skipstunnel kunne være ferdig bygd i 2025 eller 2026.

Humborstad peker også på det faktum at reiselivet i regionen vil ha stor nytte av tunnelen. Verdens første skipstunnel har fått stor internasjonal oppmerksomhet og vil bli en turistattraksjon. I tillegg vil tunnelen gjøre regionen mer tilgjengelig for turisme. Blant annet har Havila Kystruten AS, som var en av anbudsvinnerne da staten la kystruten mellom Bergen og Kirkenes ut på anbud, sagt at de vil bruke Stad skipstunnel.

- Eier av Havila Kystrute, Per Sævik, har uttalt at de ser et stort potensial i markedsføring av Stad Skipstunnel i reiselivssammenheng, sier Humborstad. Det samme kan ikke sies om Hurtigruten som har uttalt at de ikke kommer til å bruke tunnelen.

- Ja, det var et overraskende utspill, men jeg vil jo gjerne se at Hurtigruten velger å gå rundt Stad i storm når de kan velge å bruke tunnelen av sikkerhetssyn og komfort for sine passasjerer. Dessuten tror jeg at turistene som reiser med Hurtigruten ikke vil gi selskapet noe valg, sier prosjektleder Humborstad.